Category: Jurisprudence and Rulings (Fiqh)
Fatwa#: 37246
Asked Country: United Kingdom

Answered Date: Nov 23,2016

Title: Ear piercing; Rook, Tragus, Helix, Lobe,

Question

AsalaamuAlaykum, I have a question about female ear piercing. 

I have read two views on your website in regards to where women can have their ear peirced. Some fatwas say that ONLY the earlobe can be peirced BUT some say other areas of the ear can be peirced too. I have pasted the link below with the fatwa saying that the: Rook, Tragus, Helix, Lobe, etc can be peirced.

 

Please could you clarify this matter? 

 

Many thanks 

 

AsalaamuAlaykum 

Answer

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh. 

It is permissible for a woman to pierce her ear. The various parts referred to are also parts of the ear. It is permissible to pierce any part of the ear.[1]

1.)  Rook

2.)  Tragus                    

3.)  Helix

4.)  Lobe

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Syed Haneef

Student Darul Iftaa
New York, U.S.A

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai



[1] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 420)

(قوله والطفل) ظاهره أن المراد به الذكر مع أن ثقب الأذن لتعليق القرط، وهو من زينة النساء، فلا يحل للذكور، والذي في عامة الكتب، وقدمناه عن التتارخانية: لا بأس بثقب أذن الطفل من البنات وزاد في الحاوي القدسي: ولا يجوز ثقب آذان البنين فالصواب إسقاط الواو (قوله لم أره) قلت: إن كان مما يتزين النساء به كما هو في بعض البلاد فهو فيها كثقب القرط اهـ ط وقد نص الشافعية على جوازه مدني (قوله ويكره للذكر والأنثى إلخ) قدمنا عن الخانية ما هو أعم من ذلك، وهو أن النساء فيما سوى الحلي من الأكل والشرب والأدهان من الذهب والفضة والعقود بمنزلة الرجال

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (8/ 554)

وكذا يجوز ثقب أذن البنات الأطفال؛ لأن فيه منفعة للزينة وكان يفعل ذلك من وقته - صلى الله عليه وسلم - إلى يومنا هذا من غير نكير

فتاوى قاضيخان (3/ 251)

و لا بأس بثقب أذن الطفل لأنهم كانوا يفعلون ذلك في الجاهلية و لم ينكر عليهم ذلك رسول الله صلى الله عليه و سلم

شرح القسطلاني = إرشاد الساري لشرح صحيح البخاري (8/ 459)

(وقال ابن عباس) فيما وصله المؤلّف في العيدين وغيره (أمرهن النبي -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- بالصدقة فرأيتهن يهوين) بفتح التحتية، وقال العيني بضمها من الإهواء (إلى آذانهن) ليأخذن الأقراط (وحلوقهن) ليأخذن القلائد وتمسك به من جوّز ثقب أذن المرأة ليجعل فيها القرط وغيره مما يجوز لها التزين به، وتعقب بأنه لم يتعين وضعه في ثقب الأذن بل يجوز أن يعلق في الرأس بسلسلة لطيفة حتى يحاذي الأذن. سلمنا ولكن إنما يؤخذ من ترك إنكاره عليهن، ويجوز أن يكون الثقب قبل مجيء الشرع فيغتفر في الدوام ما لا يغتفر في الابتداء.

Fatawa Mahmoodiyyah vol.28/pg.34

Kitaabul Fatawa vol.6/pg.86

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.