Category: Prayer (Salaat)
Fatwa#: 37064
Asked Country: India

Answered Date: Nov 09,2016

Title: Is there Sajdah Sahw if one read a Surah or portion in the 3rd or 4th rakat of Fardh?

Question

Assalamualaikum wrb.I would like to know that while praying namaz for eg in asr fard prayer if i am praying alone and i read a surat (some part or half  or full surat) after surat fatiha in the 3rd rakat.Then is it necessary for me to do sajadae sahw

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

One should not recite a Surah (or part of a Surah) in the third (or fourth) Rakah of a fardh Salah. If one does so, Sajdah Sahw will not be wajib.[1][2][3][4][5][6][7][8]

And Allah Ta’āla Knows Best

Saad Haque

Student Darul Iftaa
New Jersey, USA 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 



[1] احسن الفتاوى جلد٤ ص٥٠ (ایچ ایم سعید)

[2] فتاوى محمودية جلد ١١ ص٥٠٣ سؤال ٣٨٧٢ (مکتبہ محمودیہ)

[3] البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 102)

ولو ضم السورة إلى الفاتحة في الآخرين لا سهو عليه في الأصح

[4] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 459)

(قوله وهل يكره) أي ضم السورة (قوله المختار لا) أي لا يكره تحريما بل تنزيها لأنه خلاف السنة. قال في المنية وشرحها: فإن ضم السورة إلى الفاتحة ساهيا يجب عليه سجدتا السهو في قول أبي يوسف لتأخير الركوع عن محله وفي أظهر الروايات لا يجب لأن القراءة فيهما مشروعة من غير تقدير، والاقتصار على الفاتحة مسنون لا واجب.

[5] تحفة الفقهاء (1/ 129)

وَأما فِي الْأُخْرَيَيْنِ فَالسنة أَن يقْرَأ بِفَاتِحَة الْكتاب لَا غير

[6] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 111)

(وأما) بيان محل القراءة المفروضة فمحلها الركعتان الأوليان عينا في الصلاة الرباعية هو الصحيح من مذهب أصحابنا.

وقال بعضهم: ركعتان منها غير عين وإليه ذهب القدوري وأشار في الأصل إلى القول الأول، فإنه قال: إذا ترك القراءة في الأوليين يقضيها في الأخريين، فقد جعل القراءة في الأخريين قضاء عن الأوليين فدل أن محلها الأوليان عينا.

[7] المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 297)

وفي الفرائض محل القراءة الركعتان، حتى تفترض القراءة في الركعتين إن كانت الصلاة من ذوات المثنى يقرأ فيهما جميعاً، وإن كانت الصلاة من ذوات الأربع يقرأ في الركعتين الأوليين، وفي الركعتين الأخريين هو بالخيار إن شاء قرأ وإن شاء سبح، وإن شاء سكت.

[8] الجوهرة النيرة على مختصر القدوري (1/ 77)

ولو قرأ في الأخريين الفاتحة والسورة ساهيا لا سهو عليه، ولو لم يقرأ الفاتحة في الشفع الثاني لا سهو عليه؛ لأنه مخير فيه إن شاء قرأ وإن شاء سبح وإن شاء سكت

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.