Fatwa: # 36977
Category: Beliefs and Practices (Aq...
Country: Canada
Date: 19th January 2019

Title

Hadith regarding bathing on ‘Aashoora

Question

Assalamu Alaikum Warehmatullahi Wabarakatuhu, is there any hadith regarding taking ghusl or bath on ashura day ( 10th Muharram) so one will not get sick/ill for the rest of the year or so. JazakAllahu Khairun

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

The narration you refer to is as follows:

ومن اغتسل يوم عاشوراء لم يمرض إلا مرض الموت

Translation: “Whoever bathes on the day of ‘Aashoora, he will not be afflicted with any sickness except the pangs of death (if death is written for him in that year).”

However, this narration is a fabrication (mawdhoo’)[1]. There is no basis for such a practice.

 

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

 

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

 

 


[1] اللآلىء المصنوعة في الأحاديث الموضوعة (2/ 93)

ومن اغتسل يوم عاشوراء لم يمرض إلا مرض الموت ومن اكتحل يوم عاشوراء لم ترمد عيناه تلك السنة كلها ومن أمر يده على رأس يتيم فكأنما أمرها على يتامى ولد آدم كلهم ومن عاد مريضا يوم عاشوراء فكأنما عاد مرضى ولد آدم كلهم، موضوع.

ورجاله ثقات والظاهر أن بعض المتأخرين وضعه وركبه على هذا الإسناد (الخطيب)

 

الموضوعات لابن الجوزي (2/ 201)

 ومن اغتسل يوم عاشوراء لم يمرض مرضا إلا مرض الموت

 

الفوائد الموضوعة في الأحاديث الموضوعة (ص: 75)

9 - ومن الأحاديث الموضوعة الحديث الطويل الذي فيه: " من اغتسل يوم عاشوراء لم يمرض ذلك العام ".

 

تنزيه الشريعة المرفوعة عن الأخبار الشنيعة الموضوعة (2/ 151)

ومن اغتسل يوم عاشوراء لم يمرض إلا مرض الموت ومن اكتحل يوم عاشوراء لم ترمد عيناه السنة كلها ومن أمر يده على رأس يتيم فكأنما بر يتامى ولد آدم كلهم ومن عاد مريضا يوم عاشوراء فكأنما عاد مرضى ولد آدم كلهم (ابن الجوزي) من حديث أبي هريرة رضي الله عنه وقال رجاله ثقات فالظاهر أن بعض المتأخرين وضعه وركبه على هذا الإسناد (قلت) قال الذهبي أدخل على أبي طالب العشاري فحدث به بسلامة باطن وفي سنده أبو بكر النجار وقد عمى بأخرة وجوز الخطيب أن يكون أدخل عليه شيء فيحتمل أن يكون هذا مما أدخل عليه والله أعلم.

 

الآثار المرفوعة في الأخبار الموضوعة (ص: 97)

ومن اغتسل يوم عاشوراء لم يمرض إلا مرض الموت ومن اكتحل يوم عاشوراء لم ترمد عيناه تلك السنة كلها ومن أمر يده على رأس يتيم فكأنما أمر يده على يتامى ولد آدم كلهم ومن عاد مريضا يوم عاشوراء فكأنما عاد مرضى ولد آدم كلهم.

أخرجه ابن الجوزي وقال رجاله ثقات والظاهر أن بعض المتأخرين وضعه وركبه على هذا الإسناد وقال ابن عراق قلب قال الذهبي أدخل علي أبي طالب محمد بن أحمد العشاوي أحد رواته فحدث به بسلامة باطن وفي سنده أبو بكر النجار وقد عمى بآخره وجوز الخطيب أن يكون أدخل عليه شيء فيحتمل أن يكون مما أدخل عليه انتهى.

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]