Fatwa: # 36743
Category: Psychological and Social
Country: United Arab Emirates
Date: 13th February 2019

Title

Thought of divorce when reading verses of divorce in the Qur’aan

Question

Salaamu Alaykum,

I sent a question August 15th but it hasn't been answered. My question is

I like to read Surah Baqara.

When I read the ayat (At Talaqu Marataan), I get a waswasa from Shaytan that it is my wife and that I said the lafz talaq with intention of wife. But I say in my mind no. My intention is reading ayat only. I cant control a thought that comes in my mind from shaytan that its my wife. I iust respond no. So my question, is there a difference between thoughts and niya, and would talaq take place on this action because there is lafz and niyat. I feel it is lafz and waswasa not lafz and niya. Please answer and send directly to my email or publish the answer so I can read it. My email.is jawadhafid@yahoo.com.

Jazakum Allah khair

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

Brother in Islaam,

The mere thought of your wife when reciting the divorce related verses of the Qur’aan does not constitute divorce[1].  You state that your intention is to recite the Qur’aan. Accordingly, your nikaah with your wife is intact.

Do not entertain any such thoughts of divorce. When the thought of divorce crosses your mind, consider them to be from Shaitaan and recite the following:

أعوذُ باِللهِ مِنَ الشَّيطَانِ الرَّجِيم[2]

Translation: I seek refuge in Allaah from the rejected devil.

لاحول ولا قوة إلا بالله

Translation: There is no power and no might except with Allaah.

If you are suffering paranoia of divorce and whispers from Shaitaan, and that is creating instability in your marriage, you should inform two adult males of your condition and make them your witness that you have no intention of divorcing your wife when you experience such thoughts. Thereafter, be rest assured of your marriage being intact. There is no need to refer to your wife on the issue.

 

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

 

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

 


[1] الأصل للشيباني (4/ 559)

فقال: نعم، سأطلقك، فلا شيء له حتى يفعل

 

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (5/ 53)

وأصل آخر يجب اعتباره في ذلك: وهو أنه لا يجوز إيقاع الطلاق بنية لا لفظ معها، وكذلك البينونة المتعلقة بالطلاق لا يجوز إيقاعها بنية عارية من لفظ يقتضيها ويوجبها. والدليل على صحة هذا الأصل: حديث قتادة عن زرارة بن أوفى عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال:إن الله تجاوز لأمتي ما حدثت

به أنفسها ما لم تعمل، أو تتكلم به

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (3/ 98)

(فصل) وأما بيان ركن الطلاق فركن الطلاق هو اللفظ الذي جعل دلالة على معنى الطلاق لغة وهو التخلية والإرسال ورفع القيد في الصريح وقطع الوصلة ونحوه في الكناية

 

البحر الرائق شرح كنز الدقائق (5/  51(

 الواو وفي المغرب رجل موسوس بالكسر ولا يقال بالفتح ولكن موسوس له أو إليه أي ملقى إليه الوسوسة وقال الليث: حديث النفس وإنما قيل موسوس؛ لأنه يحدث بما في ضميره وعن أبي الليث لا يجوز طلاق الموسوس يعني المغلوب في عقله عن الحاكم هو المصاب في عقله إذا تكلم تكلم بغير نظام.

 

حاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 230)

(قوله وركنه لفظ مخصوص) هو ما جعل دلالة على معنى الطلاق من صريح أو كناية فخرج الفسوخ على ما مر، وأراد اللفظ ولو حكما ليدخل  الكتابة المستبينة وإشارة الأخرس والإشارة إلى العدد بالأصابع في قوله أنت طالق هكذا كما سيأتي. وبه ظهر أن من تشاجر مع زوجته فأعطاها ثلاثة أحجار ينوي الطلاق ولم يذكر لفظا لا صريحا ولا كناية لا يقع عليه كما أفتى به الخير الرملي وغيره، وكذا ما يفعله بعض سكان البوادي

 

الأشباه والنظائر لابن نجيم (ص: 29)

قالوا : إن الطلاق يقع بالألفاظ المصحفة قضاء ولكن لا بد أن يقصدها باللفظ.

 

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 219(

لو أجرى الطلاق على قلبه وحرك لسانه من غير تلفظ يسمع لا يقع

 

صحيح مسلم (1/ 116)

202 - (127) حدثنا عمرو الناقد، وزهير بن حرب قالا: حدثنا إسماعيل بن إبراهيم، ح، وحدثنا أبو بكر بن أبي شيبة، حدثنا علي بن مسهر، وعبدة بن سليمان، ح، وحدثنا ابن المثنى، وابن بشار، قالا: حدثنا ابن أبي عدي كلهم عن سعيد بن أبي عروبة، عن قتادة، عن زرارة، عن أبي هريرة، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «إن الله عز وجل تجاوز لأمتي عما حدثت به أنفسها، ما لم تعمل، أو تكلم به»

 

[2] سورة فصلت (آية 36)

{وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ}

 

سورة المؤمنون (97، 98)

{وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ (97) وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ} 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]