Category: Marriage (Nikah)
Fatwa#: 36435
Asked Country: Pakistan

Answered Date: Jan 22,2018

Title: What is a Valid Nikah?

Question

Asalam o Alaikum

i want to ask that Khutba of Nikah is necessary for validity of Nikah or boy and girl says their acceptance for xx mahr and nikah is done.. and they are husdand and wife?????

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The procedure of a valid Nikah is when there is a proposal from one side (i.e. the boy says in past or present tense: I have married you or I am marrying you), and then there is an acceptance from the other side (i.e. the girl or her representative says: I have married you, or I have accepted you in marriage) and this proposal and acceptance takes place in the presence of two adult male witnesses or one adult male witness and two adult female Muslim witnesses.[i] 

 

It is Sunnah to recite the Khutbah before performing Nikah.[ii]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Riḍwān 

Student Darul Iftaa 

UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai

 



[i]

كنز الدقائق (ص: 251)

هو عقدٌ يرد على تملّك المتعة قصدًا

وهو سنّةٌ وعند التّوقان واجبٌ

وينعقد بإيجابٍ وقبولٍ وضعا للماضي أو أحدهما

وإنّما يصحّ بلفظ النّكاح والتّزويج ما وضع لتمليك العين في الحال

عند حرّين أو حرٍّ وحرّتين عاقلين بالغين مسلمين، ولو فاسقين أو محدودين أو أعميين أو ابني العاقدين

 

مختصر القدوري (ص: 145)

النكاح ينعقد بالإيجاب والقبول بلفظين يعبر بهما عن الماضي أو يعبر بأحدهما عن الماضي وبالآخر عن المستقبل مثل أن يقول: زوجتي فيقول زوجتك

ولا يعقد نكاح المسلمين إلا بحضور شاهدين حرين بالغين عاقلين مسلمين أو رجل

وامرأتين عدولا كانوا غيرا عدول أو محدودين في قذف

 

الفتاوى الهندية (1/ 270)

(الباب الثاني فيما ينعقد به النكاح وما لا ينعقد به) ينعقد بالإيجاب والقبول وضعا للمضي أو وضع أحدهما للمضي والآخر لغيره مستقبلا كان كالأمر أو حالا كالمضارع،

[ii]
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 8)

 وتقديم خطبة

 

النتف في الفتاوى للسغدي (1/ 271)

مَا يسْتَحبّ فِي النِّكَاح

وَيسْتَحب فِي النِّكَاح خَمْسَة اشياء

اولها ان يكون ظَاهرا

وَالثَّانِي ان يتَوَلَّى عقده ولي رشيد

وَالثَّالِث ان يكون الشُّهُود عُدُولًا

وَالرَّابِع ان يكون فِيهِ خطْبَة

 

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (3/ 87)

وفي المجتبى يستحب أن يكون النكاح ظاهرا، وأن يكون قبله خطبة، وأن يكون عقده في يوم الجمعة، وأن يتولى عقده ولي رشيد، وأن يكون بشهود عدول منها.

 

شرح الأحكام الشرعية في الأحوال الشخصية (1/ 29)

فإذا وجد عقدُ الزواج مستوفياً شرائطه المتقدّمة صح، ولا يحتاج إلى الخطبة، ولا إلى تسميةِ المهر؛ لأنّ الخطبة سنّة، فلا تتوقّف صحّة الزواج عليها، ولا يتعيّن فيها لفظٌ مخصوص، ولكن الأحسن الخطبة بما ورد.

 

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.