Category: Marriage & Divorce
Fatwa#: 36021
Asked Country: United States

Answered Date: Oct 23,2018

Title: Marriage to two sisters

Question

In any circumstances is it permissible for a muslim men to be in nikah with two real sisters at the same time, and what if someone already done nikah with two real sisters one by one and living with both sisters as husband and wife?  are these nikah been valid or both nikah become invalid or first nikah become invalid  or only second nikah become invalid in this scenerio? And if both nikah is valid or legal can he continue living with both the sisters as husband? If not with which wife from both he can be live in islamic legal manner .

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is haram to have two sisters in one’s marriage at the same time.[1]

If a person marries two sisters one after another, then his marriage to the second sister will be illegitimate whilst his marriage to the first sister will remain lawful.[2]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Aboobakr Siddeeq bin Mufti Amjad Mohammad

Student Darul Iftaa 

Azaadville, JHB, South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



[1]  الاختيار لتعليل المختار - (3 / 99)

فيكون جامعا ماءه في حرم أختين وأنه حرام

البحر الرائق شرح كنز الدقائق - (3 / 109)

( وَحَرُمَ تَزَوُّجُ أُخْتَ مُعْتَدَّتِهِ ) لِأَنَّ أَثَرَ النِّكَاحِ قَائِمٌ فَلَوْ جَازَ تَزَوُّجُ أُخْتِهَا لَزِمَ الْجَمْعُ بين الْأُخْتَيْنِ فَلَا يَجُوزُ

العناية شرح الهداية - (4 / 339)

( ولا يجمع بين أختين نكاحا ولا بملك يمين وطئا ) لقوله تعالى { وأن تجمعوا بين الأختين } ولقوله عليه الصلاة والسلام { من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يجمعن ماءه في رحم أختين } " .

Sويحرم أن يجمع الرجل بين الأختين بنكاح أو بملك يمين وطئا لقوله تعالى { وأن تجمعوا بين الأختين } على الإطلاق

اللباب في شرح الكتاب - (1 / 254)

(ولا يجمع بين أختين) مطلقاً، سواء كانت حرتين أو أمتين أو مختلفتين (بنكاح ولا بملك يمين وطئاً)

المبسوط للسرخسي ـ موافق للمطبوع - (31 / 16)

 إذا كان تحت الرجل امرأة فأختها محرمة عليه

 

[2]  الاختيار لتعليل المختار - (3 / 99)

، فإن تزوجهما على التعاقب فسد النكاح الأخيرة ويفارقها

الجوهرة النيرة - (3 / 485)

 وَإِنْ تَزَوَّجَهُمَا فِي عَقْدَيْنِ فَنِكَاحُ الْأُولَى جَائِزٌ وَنِكَاحُ الْأُخْرَى بَاطِلٌ وَيُفَرَّقُ بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْأُخْرَى

العناية شرح الهداية - (4 / 343)

( فإن تزوج أختين في عقدتين ولا يدري أيتهما أولى فرق بينه وبينهما ) قيد بعقدتين ، لأنه لو تزوجهما بعقد واحد كان النكاح باطلا للجمع بين الأختين فلا يستحقان شيئا من المهر ، وقيد بقوله ولا يدري أيتهما أولى لأنه لو علم بذلك بطل نكاح الثانية مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر - (1 / 479)

 ولو تزوج أختين في عقدين متعاقبين إذ لو كانا في عقد واحد أو بعقدين معا بطلا يقينا ولم تستحق واحدة منهما شيئا من المهر إلا من وطئها فلها الأقل من المسمى من مهر المثل وعليها العدة ولم تعلم الأولى لأنه لو علمت فالعقد الأول جائز والثاني فاسد

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.