Fatwa: # 34230
Category: Purity (Tahaarah)
Country: India
Date: 19th December 2018

Title

Ghusl after masturbation

Question

Assalamualeykum .

I wanted to ask wheather it is thier that one should have guls befor salat if he or he had mesturbated. Thank you

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

Brother in Islaam,

At the outset, we wish to remind you that masturbation is a major sin[1]. Fear Allaah Ta’aala and avoid incurring His wrath at all costs[2]. Also, make tawbah and istighfaar for the filthy act.

Nevertheless, if one engages in the sin of masturbation and ejaculates, ghusl will be compulsory upon him[3]. He cannot pray without having performed ghusl. His prayers will not be valid.

 

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

 

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 



[1] الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 146) 

الاستمناء بالكف وإن كره تحريما لحديث ناكح اليد ملعون

 

العناية شرح الهداية (2/ 330)

وهل يحل له أن يفعل ذلك إن أراد الشهوة؟ لا يحل لقوله - عليه الصلاة والسلام - «ناكح اليد ملعون وإن أراد تسكين ما به من الشهوة أرجو أن لا يكون عليه وبال»

 

البناية شرح الهداية (4/ 39)

وهل يحل له أن يفعل ذلك إن أراد الشهوة لا يحل لقوله - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - «ناكح اليد ملعون» وإن أراد به تسكين ما به من الشهوة أرجو أن لا يكون عليه وبال.

وقال الأترازي: - رَحِمَهُ اللَّهُ - قيل لأبي بكر الإسكاف أيحل للرجل أن يفعل ذلك قال مثل ما ذكرنا، ثم قال في آخره وهو مأجور فيه

 

 http://askimam.org/public/question_detail/16802

 

[2] You may refer to the following links for details on curing masturbation:

http://askimam.org/public/question_detail/19499

http://askimam.org/public/question_detail/30903

 

[3] الأصل للشيباني (1/ 19)

باب الوضوء والغسل من الجنابة: أبو سليمان عن محمد قال قلت أرأيت الرجل إذا أراد أن يغتسل من الجنابة كيف يغتسل قال يبدأ فيفرغ على يديه الماء فيغسلهما حتى ينقيهما ثم يفرغ بيمينه على شماله فيغسل فرجه حتى ينقيه ثم يتوضأ وضوءه للصلاة كما وصفت لك وضوء الصلاة غير رجليه ثم يفيض الماء على رأسه ولحيته وعلى سائر جسده فيغسل ذلك كله حتى ينقيه ثم يتنحى فيغسل قدميه

 

النتف في الفتاوى للسغدي (1/ 29)

الفريضة في الغسل: فالفريضة على اربعة أوجه: احدها الغسل من الجنابة، والثاني الغسل من الحيض، والثالث الغسل من النفاس، والرابع غسل المرأة التي نسيت ايام حيضها او اوقات حيضها على الاختلاف...... وأما الغسل من الجنابة فأنه يجب بمعنيين: احدهما الانزال والثاني الادخال، فالانزال على وجهين في اليقظة والمنام....

 

تحفة الملوك (ص: 3)

( موجبات الغسل ) ويوجب الغسل : دفق المني بشهوة نائما كان أو يقظانا وتغييب الحشفة في أحد السبيلين من إنسان والحيض والنفاس. ولا يوجبه خروج المني بغير شهوة ولو احتلم ولم ير بللا فلا غسل عليه ولو رأى بللا مذيا أو منيا ولم يذكر احتلاما لزمه الغسل

 

الاختيار لتعليل المختار (1/ 12)

[موجبات الغسل] قال: (ويوجبه غيبوبة الحشفة في قبل أو دبر على الفاعل والمفعول به) لقوله - عليه الصلاة والسلام -: «إذا التقى الختانان وتوارت الحشفة وجب الغسل أنزل أو لم ينزل» ، قالت عائشة - رضي الله عنها -: فعلته أنا ورسول الله فاغتسلنا "، وكذا في الدبر ; لأنه محل مشتهى مقصود بالوطء كالقبل، ولقول علي - رضي الله عنه -: توجبون فيه الحد ولا توجبون فيه صاعا من ماء؟ . وفي الزيادات يجب على المفعول به احتياطا.

قال: (وإنزال المني على وجه الدفق والشهوة) لأنه يوجب الجنابة إجماعا، فيجب الغسل بالنص: «وسألت أم سليم رسول الله - صلى الله عليه وسلم - عن المرأة ترى في منامها أن زوجها يجامعها، قال: عليها الغسل إذا وجدت الماء»

 

نورالايضاح (ص 50)

لابد لصحة الصلاة من سبعة وعشرين شيئا: الطهارة من الحدث

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]