Category: Marriage (Nikah)
Fatwa#: 32810
Asked Country: United Arab Emirates

Answered Date: Jul 14,2018

Title: Is it permissible to marry a girl who was breastfed by my sister-in-law?

Question

 "Is it allowed (Halaal) in Islam to get married with a girl who was fed milk by my sister in law (Elder blood brother's wife)"?

 

"Keya Islam mien uss larki se nikha jaiz (halaal) hea jiss ny bachpan mien sagy bhi ki biwi se dhood peya ho"?

JazakAllah Khair!!

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If the girl was breastfed by your sister-in-law in the period of radhaa’ah, then your sister-in-law and brother has become her mother and father through breastmilk.[1] This makes you her uncle through breastmilk.[2] It is not permissible for her to get married to you as you are her foster uncle.[3]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Mizanur Rahman

Student, Darul Iftaa

UK

 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 



[1] التصحيح والترجيح على مختصر القدوري، قاسم بن قطلوبغا (متوفی: 879هـ)، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان (ص:335)

قليل الرضاع وكثيره سواء إذا حصل في مدة الرضاع تعلق به التحريم

 

التصحيح والترجيح على مختصر القدوري، قاسم بن قطلوبغا (متوفی: 879هـ)، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان (ص:335)

ولبن الفحل يتعلق به التحريم وهو: أن ترضع المرأة صبية فتحرم هذه الصبية على زوجها وعلى آبائه وأبنائه ويصير الزوج الذي نزل منه اللبن أبا للمرضعة

 

 

[2] الفتاوى الهندية المسماة بالفتاوى عالمكيرية، الشيخ نظام الدين البرهانفوري وجماعة من علماء الهند الأعلام، مكتبة رشيدية،كوئته، باكستان (1/ 343)

وهذه الحرمة كما تثبت في جانب الأم تثبت في جانب الأب وهو الفحل الذي نزل اللبن بوطئه كذا في الظهيرية يحرم على الرضيع أبواه من الرضاع وأصولهما وفروعهما من النسب والرضاع جميعا حتى أن المرضعة لو ولدت من هذا الرجل أو غيره قبل هذا الإرضاع أو بعده أو أرضعت رضيعا أو ولد لهذا الرجل من غير هذه المرأة قبل هذا الإرضاع أو بعده أو أرضعت امرأة من لبنه رضيعا فالكل إخوة الرضيع وأخواته وأولادهم أولاد إخوته وأخواته وأخو الرجل عمه وأخته عمته وأخو المرضعة خاله وأختها خالته وكذا في الجد والجدة

 

[3] آپ کے مسائل اور ان کا حل، مولانا يوسف لدھيانوی شہيد (متوفی: 1421هـ)، مکتبہ لدھيانوی، کراچی، پاکستان (6/231)

عنوان - رضاعی بھتيجی سے نکاح جائز نہيں

 

الفتاوى الهندية المسماة بالفتاوى عالمكيرية، الشيخ نظام الدين البرهانفوري وجماعة من علماء الهند الأعلام، مكتبة رشيدية،كوئته، باكستان (1/ 343)

وأخو الرجل عمه وأخته عمته وأخو المرضعة خاله وأختها خالته وكذا في الجد والجدة

 

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.