Fatwa: # 32307
Category: Purity (Tahaarah)
Country: Bangladesh
Date: 9th January 2019

Title

Does meeting ghair-mehram invalidates your wudhu?

Question

if a women meets with gaire Mahram after doing Odhu, will it hamper  her Odhu i mean will she have to make the odhu again??? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, meeting a ghair-mehram does not break a wudhu. However, it is a sin to do so.[i]

It is impermissible for a ghair-mehram male and female to be in contact or to be in a relationship with each other. These types of contact generally lead to many wrongs and sins. [ii]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mirza Mahmood Baig

Student Darul Iftaa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

_______


[i]  البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 47)

(قَوْلُهُ: وَامْرَأَةٍ) بِالْجَرِّ عَطْفٌ عَلَى ذَكَرٍ أَيْ مَسُّ بَشَرَةِ الْمَرْأَةِ لَا يَنْقُضُ الْوُضُوءَ مُطْلَقًا سَوَاءٌ كَانَ بِشَهْوَةٍ أَوْ لَا وَقَالَ الشَّافِعِيُّ: يَنْتَقِضُ وُضُوءُ اللَّامِسِ مُطْلَقًا كَانَ بِشَهْوَةٍ وَقَصْدٍ أَوْ لَا وَلَهُ فِي الْمَلْمُوسِ

 

[ii]  المعجم الكبير للطبراني (8/ 205)

7830 - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ أَيُّوبَ، ثنا سَعِيدُ بْنُ أَبِي مَرْيَمَ، أنا يَحْيَى بْنُ أَيُّوبَ، عَنْ عُبَيْدِ اللهِ بْنِ زَحْرٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ يَزِيدَ، عَنِ الْقَاسِمِ، عَنْ أَبِي أُمَامَةَ، عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِيَّاكُمْ وَالْخَلْوَةَ بِالنِّسَاءِ، وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، مَا خَلَا رَجُلٌ وَامْرَأَةٌ إِلَّا دَخَلَ الشَّيْطَانُ بَيْنَهُمَا، وَلَيَزْحَمُ رَجُلٌ خِنْزِيرًا مُتَلَطِّخًا بِطِينٍ، أَوْ حَمْأَةٍ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَزْحَمَ مَنْكِبِهِ مَنْكِبَ امْرَأَةٍ لَا تَحِلُّ لَهُ»

 

تطريز رياض الصالحين (2/ 79)

قوله : « لا يَخْلُوَنَّ رجل بامرأة إلا ومعها ذو محرم » . وفي الحديث الآخر : « لا يَخْلُوَنَّ رجل بامرأة إلا والشيطان ثالثهما .

وفي الصحيحين من حديث عقبة : أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قال : « إياكم والدخول على النساء » . فقال رجل : يَا رسول الله ، أفرأيت الحمو ؟ قال : « الحمو : الموت »

قال النووي : المراد به أقارب الزوج غير آبائه وأبنائه ، وهو أولى بالمنع من الأجنبي والفتنة به أمكن لتمكنه من الوصول إلى المرأة والخلو بها من غير نكير عليها بخلاف الأجنبي والله أعلم ، انتهى ملخصًا .

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]