Category: Purity (Tahaarah)
Fatwa#: 30927
Asked Country: South Africa

Answered Date: Nov 30,-0001

Title: Blood of animal on clothes.

Question

Can I offer my prayers in blood stained clothes? Were those clothes pure or impure? It was Halal animals blood and spots of blood were little and tiny, spots of blood were little and tiny, spots of blood were due to slaughtering of animal.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, the blood that flows out of an animal when slaughtered is impure. [1]

If flowing blood stains ones clothes [2] and it is more than a dirham (i.e. the hollow of the hand or 3.25cm in diameter) [3] or if numerous droplets of blood soils ones clothes to such an extent that if they were to be gathered together then, they would be more than a dirham then, it will not be permissible for one to perform Salah in such clothes. [4]

 Nevertheless, if small minute droplets of blood soils ones clothes then, Salah in such clothes will be valid. However, to perform Salah with such clothes in an avoidable situation is makrooh (disliked). [5]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Ismail Dawoodjee

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net 

 

 

[1] مالزق من الدم السائل باللحم فهو نجس وما بقي في اللحم والعروق من الدم الغير السائل (فليس بنجس) والاصل ان النجس من الدم ما كان مسفوحا لقوله تعالى اودما مسفوحا فماليس بمسفوح لايكون حراما فلايكون نجسا لان الاصل فى الاشياء الحل والطهارة (غنية المتملى ص195 رشيدية)

ما بقي من الدم في عروق المذكاة بعد الذبح لايفسد الثواب وان فحش و عن ابي يوسف رحمه الله تعالى يفسد الثوب ان فحش (قاضى خان عاى هامش العالمغيرية ج1 ص19 رشيدية)

[2] وما ينقض الوضوء بخروجه من بدن الإنسان" كالدم السائل والمني والمذي والودي والاستحاضة والحيض والنفاس والقيء ملء الفم ونجاستها غليظة بالاتفاق لعدم معارض دليل نجاستها عنده ولعدم مساغ الاجتهاد في طهارتها عندهما (مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 155) العلمية)

[3] وعفي قدر الدرهم" أي عفا الشارع عن ذلك والمراد عفا عن الفساد به وإلا فكراهة التحريم باقية إجماعا إن بلغت الدرهم وتنزيها إن لم تبلغ (حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح ، ص: 156، العلمية)

وفرعوا على ذلك ما لو علم قليل نجاسة عليه وهو في الصلاة ففي الدرهم يجب قطع الصلاة وغسلها ولو خاف فوت الجماعة لأنها سنة وغسل النجاسة واجب وهو مقدم وفي الثاني يكون ذلك أفضل فقط ما لم يخف فوت الجماعة بأن لا يدرك جماعة أخرى وإلا مضى على صلاته لأن الجماعة أقوى كما يمضي في المسئلتين إذا خاف فوت الوقت لأن التفويت حرام ولا مهرب من الكراهة إلى الحرام (المرجع السابق ، ص: 156 ، العلمية)

[4](قوله: وبول انتضح) أي: ترشش، وشمل بوله وبول غيره بحر. وكالبول الدم على ثوب القصاب حلية عن الحاوي القدسي. وظاهر التقييد بالقصاب أي: اللحام أنه لا يعفى عنه في ثوب غير القصاب؛ لأن العلة الضرورة ولا ضرورة لغيره، وتأمله مع قول البحر المار وشمل بوله وبول غيره. (قوله: كرءوس إبر) بكسر الهمزة جمع إبرة احتراز عن المسلة كما في شرح المنية والفتح. (قوله: وكذا جانبها الآخر) أي: خلافا لأبي جعفر الهندواني حيث منع بالجانب الآخر، وغيره من المشايخ قالوا: لا يعتبر الجانبان واختاره في الكافي حلية؛ فرءوس الإبر تمثيل للتقليل كما في القهستاني عن الطلبة، لكن فيه أيضا عن الكرماني أن هذا ما لم ير على الثوب وإلا وجب غسله إذا صار بالجمع أكثر من قدر الدرهم(رد المحتار ج1 ص322 سعيد).

[5] ibid 3

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.