Category: Prayer (Salaat)
Fatwa#: 30107
Asked Country: United Kingdom

Answered Date: Oct 12,2018

Title: The four sunnats before Asr and Isha

Question

asalamu alaykum.

Can you please explain how to read the 4 sunnut before asr and isha.

i have been told that in the 1st sitting tashadu you are required to read all 4 tashudu, durood, dua and after that get back up and read the other 2 rakats without salam.

are the sunnut muakada read in the same manner.

 

Jazakallah Khir

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Dear Brother,

The four rakat sunnats before Asr and Esha salah are sunnat ghair muakkadah. Sunnah-ghair muakkadah are nafl (voluntary) salah. If one performs sunnate ghair muakkadah salats, he will be rewarded. If he does not perform sunnate ghair muakkadah salats, he will not be sinful.

When one performs four rakats voluntary salah as in sunnate ghair muakkadah salah, in the first sitting (tashahhud)after two rakats, he may confine himself to reciting only the tashahhud (attahiyyat). He may also recite the durood before standing for the third rakat. When he sits for the second tashahhud at the end of salah, he will recite the attahyyaat, durood and dua and thereafter make salam.

The difference between sunnate-muakkadah salah and sunnate-ghair muakkadah is, in sunnate muakkadah, in the first sitting of the four rakats salah (tashahhud) the durood should not be recited. If the durood is recited, then sajdah sahw will be compulsory at the end of salah.

And Allah Ta’āla Knows Best

Tareque Ahmed

Student Darul Iftaa
New York, USA

Concurred by

Mufti Sohail bin Arif

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
 

_______________________________

 

البناية شرح الهداية (2/ 510)

فإن قلت: في آخر حديث علي - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ - يفصل بينهن بالتسليم

قلت: اختار إسحاق بن إبراهيم أن لا يفصل بينهن قبل العصر، قال: ومعنى قوله: بالتسليم أي بالتشهد كمذهبنا؛ لأن التسليم موصوف فيه. قلت: أراد بالتسليم التسليم على الملائكة وهو التشهد؛ لأن التسليم فيه، ولهذا يرد على ابن حبان حيث قال: المراد بالفصل التسليم حقيقة، يعني يصلي بتسليمتين، والدليل على ذلك أيضا ما رواه أبو داود والترمذي عن ابن عمر عن النبي - عَلَيْهِ السَّلَامُ - أنه قال «رحم الله امرأ صلى قبل العصر أربعا» وفي " المفيد ": السنة قبل العصر أربع، ويؤيد هذا حديث علي وابن عمر المذكوران، وأيضا مذهب الإمام الأربع؛ لأن الصلاة صلاة الليل والنهار الأربع عنده، قيل: فيه نظر؛ لأن هذه المسألة وهي كون الأربع أفضل في الليل والنهار عنده بناء على فرع المسألة الأخرى، وهو أن اختلافهم في التطوع الذي ليس من السنن

م: (ولم يذكر الأربع قبل العشاء) ش: أي لم يذكر النبي - عَلَيْهِ السَّلَامُ - أربع ركعات قبل صلاة العشاء عند ذكر تفسير حديث المثابرة، فإن تطوع بأربع فهو حسن؛ لأن العشاء كالظهر من أنه لا يكره التطوع قبله وبعده.. [وفي المبسوط ولم يذكر التطوع قبل العشاء وبعده] كالظهر، وفي الذخيرة والتطوع قبل العشاء بأربع حسن

الفتاوى التاتارخانية، مسائل التطوع، 299-300/2

الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 68)

والقراءة واجبة في جميع ركعات النفل وفي جميع الوتر " أما النفل فلأن كل شفع منه صلاة على حدة والقيام إلى الثالثة كتحريمة مبتدأة ولهذا لا يجب بالتحريمة الأولى إلا ركعتان في المشهور عن أصحابنا رحمهم الله ولهذا قالوا يستفتح في الثالثة أي يقول سبحانك اللهم وأما الوتر فللاحتياط

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 446)

وَمِنْهَا الْقِرَاءَةُ) أَيْ قِرَاءَةُ آيَةٍ مِنْ الْقُرْآنِ، وَهِيَ فَرْضٌ عَمَلِيٌّ فِي جَمِيعِ رَكَعَاتِ النَّفْلِ وَالْوِتْرِ

امداد الاحكام مجلد 1 ص 611

فتاوى دار العلوم ديوبند- مفتي عزيز الرحمن رحمه الله- مجلد 4 ص 176

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 16)

(وَلَا يُصَلَّى عَلَى النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فِي الْقَعْدَةِ الْأُولَى فِي الْأَرْبَعِ قَبْلَ الظُّهْرِ وَالْجُمُعَةِ وَبَعْدَهَا) وَلَوْ صَلَّى نَاسِيًا فَعَلَيْهِ السَّهْوُ، وَقِيلَ لَا شُمُنِّيٌّ (وَلَا يَسْتَفْتِحُ إذَا قَامَ إلَى الثَّالِثَةِ مِنْهَا) لِأَنَّهَا لِتَأَكُّدِهَا أَشْبَهَتْ الْفَرِيضَةَ (وَفِي الْبَوَاقِي مِنْ ذَوَاتِ الْأَرْبَعِ يُصَلِّي عَلَى النَّبِيِّ) - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - (وَيَسْتَفْتِحُ) وَيَتَعَوَّذُ وَلَوْ نَذْرًا لِأَنَّ كُلَّ شَفْعٍ صَلَاةٌ

http://askimam.org/public/question_detail/32358

 

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.