Category: Hadith
Fatwa#: 28390
Asked Country: United Kingdom

Answered Date: Feb 19,2014

Title: One of the conditions of Jumuah is the Sultan being present, so is Jumuah valid in UK?

Question

 

It says in the books of hanafi fiqh one shuroot for jummah is that there must be the sultan or his reprensentative

 

the following two hadiths are here but im not sure if they are sahih  

 

Imam Tahawi also narrates a Hadith from Muslim ibn Yasar that the Prophet (saw) said, "The (collection of the) Zakah, the (implementation of the) Hudood the (distribution of the) spoils and the (appointment of the) Jumu'ah are for the Sultan." (A similar narration has been narrated by Ibn Abi Shaybah in his Musanaf and also by Imam Narghiyani. They have been deemed acceptable.)

 

Is this sahih if it is does this mean jummah is not fard on us in the uk is it an absolute condition for the sultan/caliph to be present 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa rahmatullāhi wa barakātuh.

The hadīth you refer to is reported as the statement of a Sahābī, Abū ‘Abdillāh (radiyAllāhu ‘anh), and not from Rasūlullāh (sallAllāhu ‘alayhi wasallam).

The report states:

مسلم بن يسار قال: كان أبو عبد الله رجل من الصحابة يقول: الزكاة والحدود والفيء والجمعة إلى السلطان

Muslim ibn Yasār said: Abū ‘Abdillāh, a man from the Sahābah, would say: “Zakāt, Hudūd, Fay’ (spoils) and Jumu‘ah are (consigned) to the Sultān.”

It was narrated by Imām al-Tahāwī as mentioned in Fath al-Bārī of Hāfiz Ibn Hajar al-‘Asqalānī.[1] ‘Allāmah Zafar Ahmad al-‘Uthmānī suggests the report is authentic.[2]

Ibn Abī Shaybah narrates similar words from some of the Tābi‘īn, namely, ‘Abdullāh ibn Muhayrīz (d. 99 H), ‘Atā’ al-Khurāsānī (d. 135 H) and Qatādah ibn Di‘āmah (d. 118 H).[3]

Although the Hanafī madhhab stipulates that the Sultān is generally a condition for the validity of Jumu‘ah[4], the Hanafī jurists have stated that in the absence of a Muslim ruler, the community of Muslims may decide to establish Jumu‘ah based on common agreement.[5] Hence, Jumu‘ah is obligatory in the UK. 

And Allah Ta‘ālā Knows Best

Zameelur Rahman

Student Darul Iftaa
UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net



[1] واحتج الطحاوي بما أورده من طريق مسلم بن يسار قال: كان أبو عبد الله رجل من الصحابة يقول: الزكاة والحدود والفيء والجمعة إلى السلطان (فتح الباري، دار السلام، ج.١٢ ص.٢٠١)

[2] إعلاء السنن، إدارة القرآن والعلوم الإسلامية، ج.١١ ص٥٤٣

[3] مصنف ابن أبي شيبة، دار القبلة، ج.١٤ ص٤٤١-٢؛ ج.٤ ص.٢٤١

[4] ولا يجوز إقامتها إلا للسلطان أو لمن أمره السلطان لأنها تقام بجمع عظيم وقد تقع المنازعة فى التقدم والتقديم، وقد تقع في غيره فلا بد منه تتميما لأمره (الهداية، إدارة القرآن، ج٢ ص١١٠)

[5] بلاد عليها ولاة كفار يجوز للمسلمين إقامة الجمعة ويصير القاضي قاضيا بتراضي المسلمين ويجب عليهم أن يلتمسوا واليا مسلما كذا في معراج الدراية (الفتاوى العالمگيرية، مكتبة رشيدية، ج١ ص١٤٦)

وَلِذَا لَوْ مَاتَ الْوَالِي أَوْ لَمْ يَحْضُرْ لِفِتْنَةٍ وَلَمْ يُوجَدْ أَحَدٌ مِمَّنْ لَهُ حَقُّ إقَامَةِ الْجُمُعَةِ نَصَّبَ الْعَامَّةُ لَهُمْ خَطِيبًا لِلضَّرُورَةِ كَمَا سَيَأْتِي مَعَ أَنَّهُ لَا أَمِيرَ وَلَا قَاضِيَ ثَمَّةَ أَصْلًا وَبِهَذَا ظَهَرَ جَهْلُ مَنْ يَقُولُ لَا تَصِحُّ الْجُمُعَةُ فِي أَيَّامِ الْفِتْنَةِ مَعَ أَنَّهَا تَصِحُّ فِي الْبِلَادِ الَّتِي اسْتَوْلَى عَلَيْهَا الْكُفَّارُ كَمَا سَنَذْكُرُهُ فَتَأَمَّلْ (رد المحتار، سعيد، ج. ص١٣٨)

قال الإمام الطحاوي: وقد كان محمد بن الحسن – ومن أصله أن الجمعة لا تقوم إلا بسلطان – قد قال فى السلطان يشغله عنها (أي الجمعة) أمر مما يخاف فوته من أمور المسلمين ولا يحضر أحد من قبله ممن يكون له القيام بها أن من قدر على القيام بها من الناس قام بها فيكون في قيامه بها كقيامه لو قام بها بأمر السلطان...والقول عندنا في ذلك كما قال (شرح مشكل الآثار، ج. ١٣ ص١٦٨)

هَذَا إذَا كَانَ السُّلْطَانُ أَوْ نَائِبُهُ حَاضِرًا. فَأَمَّا إذَا لَمْ يَكُنْ إمَامًا بِسَبَبِ الْفِتْنَةِ أَوْ بِسَبَبِ الْمَوْتِ وَلَمْ يَحْضُرْ وَالٍ آخَرُ بَعْدُ حَتَّى حَضَرَتْ الْجُمُعَةُ ذَكَرَ الْكَرْخِيُّ أَنَّهُ لَا بَأْسَ أَنْ يُجْمِعَ النَّاسُ عَلَى رَجُلٍ حَتَّى يُصَلِّيَ بِهِمْ الْجُمُعَةَ، وَهَكَذَا رُوِيَ عَنْ مُحَمَّدٍ ذَكَرَهُ فِي الْعُيُونِ؛ لِمَا رُوِيَ عَنْ عُثْمَانَ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ - أَنَّهُ لَمَّا حُوصِرَ قَدَّمَ النَّاسُ عَلِيًّا - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ - فَصَلَّى بِهِمْ الْجُمُعَةَ. (بدائع الصنائع، دار الكتب العلمية، ج.٢ ص.١٩٣)

وفى الأجناس عن نوادر ابن سماعة عن محمد رحمه الله: لو غلب على مصر متغلب فصلى بهم الجمعة جاز، فكذلك إذا أجمع الناس على رجل يصلى بهم الجمعة جازت (البناية شرح الهداية، دار الكتب العلمية، ج.٣ ص.٥٠)

فتاوى محمودية، الجامعة الفاروقية، ج.٨ ص.٤٧

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.