Fatwa: # 27003
Category: Prayer (Salaat)
Country: Bangladesh
Date: 17th March 2019

Title

Witr salaah

Question

Assalamualaikum, would you please answer me how can I perform salatul witr. please answer as detail with dua Qu'nut.

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

According to the Hanafi madhab, Witr salaah is waajib and it is three rak’ahs, comprising of two tashahhuds and one set of salaams at the end. Qunoot is to be recited in the third rak’ah before rukoo’, preceded  by takbeer and raising of one’s hands. When reciting qunoot, the hands will be folded[1].

According to the Hanafi school[2], the preferred du’aa for qunoot is as follows:

اللهم إنا نستعينك ونستغفرك ونستهديك ونؤمن بك ونتوب إليك ونتوكل عليك ونثني عليك الخير كله نشكرك ولا نكفرك ونخلع ونترك من يفجرك اللهم إياك نعبد ولك نصلي ونسجد وإليك نسعى ونحفد نرجو رحمتك ونخشى عذابك إن عذابك بالكفار ملحق

After performing the Witr salaah, it is Sunnah to recite the following praises thrice:

سبحان الملك القدوس

Glory be to the all-Sovereign, all-Pure.

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

____


[1] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 271)

 قال أصحابنا: الوتر ثلاث ركعات بتسليمة واحدة في الأوقات كلها

 

ملتقى الأبحر (ص: 191)

الوتر واجب وقالا سنة وهو ثلاث ركعات بسلام واحد يقرؤ في كل ركعة

 

الفتاوى الهندية (1/ 111)

والوتر ثلاث ركعات لا يفصل بينهن بسلام كذا في الهداية والقنوت واجب على الصحيح كذا في الجوهرة النيرة إذا فرغ من القراءة في الركعة الثالثة كبر ورفع يديه حذاء أذنيه ويقنت قبل الركوع في جميع السنة ومقدار القيام في القنوت قدر إذا السماء انشقت هكذا في المحيط واختلفوا أنه يرسل يديه في القنوت أم يعتمد والمختار أنه يعتمد هكذا في فتاوى قاضي خان والمختار في القنوت الإخفاء في حق الإمام والقوم هكذا في النهاية ويخافته المنفرد وهو المختار كذا في شرح مجمع البحرين لابن ملك وليس في القنوت دعاء مؤقت كذا في التبيين

 

[2] مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (1/ 129)

ومن لا يقدر على هذا يقول: اللهم اغفر لي ثلاثا وهو اختيار الإمام أبي الليث أو يقول: اللهم {ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار} [البقرة: 201] كما في معراج الدراية. وقال أبو يوسف يقرأ معه: اللهم اهدنا فيمن هديت وعافنا فيمن عافيت وتولنا فيمن توليت وبارك لنا فيما أعطيت وقنا يا ربنا شر ما قضيت فإنك تقضي ولا يقضى عليك فإنه لا يذل من واليت ولا يعز من عاديت تباركت ربنا وتعاليت فلك الحمد على ما قضيت ونستغفرك اللهم ونتوب إليك {وقل رب اغفر وارحم وأنت خير الراحمين} [المؤمنون: 118] .

 

الأصل للشيباني (1/ 139)

قلت: فهل فيه دعاء موقت؟ قال: لا.

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]