Category: Divorce (Talaaq)
Fatwa#: 25600
Asked Country: Pakistan

Answered Date: Feb 25,2019

Title: Forced to sign divorce papers

Question

Aoa mufti sahib.. Plz plz answer me as soon as possible I want to ask a question plz answer me.. I got married before 3 months..me n my husband has clashes..even my husband beaten me to the extent that i had fracture..when i told at home my family reported at police station n he was jailed..after that he came outside on bail n my family pressurized him for divorce..he was not willing..he was trying for reconciliation..but he was threatened that he will be improsoned again if he not signs the paper..he then to save himself from jail signed divorce papers but not uttered words of talaq..now i want to ask is this divorce valid or not..bcoz i have read that if man is pressurized for divorce then that is not valid..plz help me by answering this question...thanks

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

If the husband signed the divorce papers because he was threatened with imprisonment, then the written divorce will not be valid provided he did not verbally say the talaaq[1].

 

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

 

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

 


[1] المحيط البرهاني في الفقه النعماني (3/ 276)

وفي «فتاوى أهل سمرقند» : إذا أكره الرجل بالحبس والضرب على أن يكتب طلاق امرأته فكتب فلانة بنت فلان طالق لا تطلق لأن الكتاب من الغائب جعل بمنزلة الخطاب من الحاضر باعتبار الحاجة، ولا حاجة ههنا حيث احتيج إلى الضرب والله أعلم.

 

البحر الرائق شرح كنز الدقائق (3/ 264)

لو أكره على أن يكتب طلاق امرأته فكتب لا تطلق لأن الكتابة أقيمت مقام العبارة باعتبار الحاجة ولا حاجة هنا كذا في الخانية، وفي البزازية أكره على طلاقها فكتب فلانة بنت فلان طالق لم يقع اهـ.

 

الفتاوى التاتارخانية (3/ 380)

وفي الظهيرية: رجل أكره بالضرب والحبس على أن يكتب طلاق امرأته فكتب فلانة بنت فلانة امرأته طالق، وفي الحاوي: ولم يعبر بلسانه، لا تطلق.

 

فتاوى قاضيخان (1/ 234)

رجل أكره بالضرب والحبس على أن يكتب طلاق امرأته فلانة بنت فلان ابن فلان فكتب امرأته فلانة بنت فلان بن فلان طالق لا تطلق امرأته لأن الكابة أقيمت مقالم العبارة باعتبار الحاجة ولا حاجة ههنا

 

الفتاوى الهندية (8/ 365)

رجل أكره بالضرب والحبس على أن يكتب طلاق امرأته فلانة بنت فلان بن فلان فكتب امرأته فلانة بنت فلان بن فلان طالق لا تطلق امرأته كذا في فتاوى قاضي خان .

 

حاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 236)

فإقرار المكره بغيره لا يصح أيضا كما لو أقر بعتق أو نكاح أو رجعة أو فيء أو عفو عن دم عمد أو بعبده أنه ابنه أو جاريته أنها أم ولده كما نص عليه الحاكم في الكافي. هذا، وفي البحر أن المراد الإكراه على التلفظ بالطلاق، فلو أكره على أن يكتب طلاق امرأته فكتب لا تطلق لأن الكتابة أقيمت مقام العبارة باعتبار الحاجة ولا حاجة هنا، كذا في الخانية، ولو أقر بالطلاق كاذبا أو هازلا وقع قضاء لا ديانة. اهـ.

 

غمز عيون البصائر في شرح الأشباه والنظائر (6/ 455)

ففي مجمع الفتاوى نقلا عن الخانية أكره بالضرب والحبس على أن يكتب طلاق امرأته فكتب فلانة بنت فلانة طالق لا تطلق لأن الكتاب من الغائب جعل كالخطاب من الحاضر فلا حاجة ههنا حيث احتيج إلى الضرب والحبس .

 

جامع الفتاوى للحميدي - العبادات - تحقيق (ص: 3)

وفي البزازي (8): لو أكره بالضرب والحبس على أن يكتب طلاق امرأته، فكتب فلانة بنت فلان طالق لا يقع؛ لأن الكتابة كالخطاب باعتبار الحاجة ولا حاجة ههنا.

 

امداد  المفتين  (2/ 634)

فتاوى دار العلوم زكريا  (4/ 177)

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.