Fatwa: # 23789
Category: Purity (Tahaarah)
Country: India
Date: 15th December 2018

Title

Washing feet in wudhu, tawliyah, dalk

Question

Assalaamu `alaykum

In a school or college or office, it is quite difficuilt to wash our feet while making wudoo.

In the washroom, I make wudoo in a wash basin except for washing the feet. I then dry myself and then enter the toilet area, remove my right shoe and socks and then pour water over my right foot using the toilet shower, dry it with a tissue paper and then put on the shoe and socks. I repeat the same for the left foot. I wash one foot at a time because I dont want to place my feet on the ground as it is a common toilet. Is my wudoo valid?

Instead of washing my feet (as stated above) in the toilet area, can I just wipe my feet with wet hands in the wash basin itself? Will that complete my wudoo?

Is pouring water over the feet sufficient while making wudoo, or should I wash it with my hands?

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

We take note of the contents of your query. You refer to three issues: drying one foot before washing the other, wiping one’s feet with wet hands instead of washing and rubbing one’s feet while washing.

The answers to your queries are as follows:

1.      According to the Hanafi legal school, muwaalah (continuity, such that each successive limb is washed before the previous one dries) is not a requisite for the validity of wudhu[1]. It is advisable that one maintains continuity but if one is unable to do so, as in the case above, then one may do otherwise. Accordingly, it is permissible to dry one foot and wear your sock and shoe and thereafter proceed to the next foot.

2.       It is not sufficient to merely wipe your feet with wet hands. You must wash your feet such that water flows over the feet and a few drops of water drip off[2].

3.      According to the Hanafi legal school, dalk (rubbing the limbs when washing them) is not a condition for the validity of wudhu[3]. In the enquired situation, you may suffice on pouring water provided it reaches all parts of the foot. You do not need to use your hands.

Alternatively, you may consider wearing leather socks (khuff) and wiping over them.

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

___


[1] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 22)

وأما سنن الوضوء .........مطلب الموالاة في الوضوء. (ومنها) : الموالاة، وهي أن لا يشتغل المتوضئ بين أفعال الوضوء بعمل ليس منه؛، لأن النبي - صلى الله عليه وسلم - هكذا كان يفعل، وقيل في تفسير الموالاة: أن لا يمكث في أثناء الوضوء مقدار ما يجف فيه العضو المغسول، فإن مكث تنقطع الموالاة، وعند مالك هي فرض، وقيل: إنه أحد قولي الشافعي، والكلام في الطرفين على نحو ما ذكرنا في الترتيب، فافهم.

 

الاختيار لتعليل المختار (1/ 9)

وكذا يستحب الموالاة، وهو أن لا يشتغل بين أفعال الوضوء بغيرها، وليس ذلك بفرض لقوله تعالى: {إذا قمتم إلى الصلاة فاغسلوا} [المائدة: 6] الآية من غير اشتراطها، ولأنه ذكر بحرف الواو، وإنها للجمع بإجماع أئمة النحو واللغة نقلا عن السيرافي، والزيادة على النص نسخ، ولا يجوز نسخ الكتاب بالخبر لأنه راجح، وقيل: إنهما سنتان وهو الأصح لمواظبته - صلى الله عليه وسلم - عليهما.

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 45)

ومن السنّة: الترتيب في الوضوء يبدأ بيديه إلى الرسغ ثم بوجهه ثم بذراعيه ثم برأسه ثم برجله. ومن السنّة أيضاً الموالاة.

 

حلبي صغير (ص: 4)

( والموالاة ) وهي أن يغسل كل عضو على الأثر الذي قبله ولا يفصل بينهما بحيث يجف السابق عند اعتدال الهواء سنة أيضا لمواظبة النبي عليه الصلاة والسلام عليه

 

الفتاوى الهندية (1/ 89)

( الفصل الثاني في سنن الوضوء ) وهي ثلاث عشرة على ما ذكر في المتون ......( ومنها الموالاة ) وهي التتابع وحده أن لا يخف الماء على العضو قبل أن يغسل ما بعده في زمان معتدل ولا اعتبار بشدة الحر والرياح ولا شدة البرد ويعتبر أيضا استواء حالة المتوضئ كذا في الجوهرة النيرة .

 

[2] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 3)

فلا بد من معرفة معنى الغسل والمسح فالغسل هو إسالة المائع على المحل، والمسح هو الإصابة، حتى لو غسل أعضاء وضوئه، ولم يسل الماء، بأن استعمله مثل الدهن، لم يجز في ظاهر الرواية.

 

حلبي صغير (ص: 2)

الغسل الإسالة وحدها عندهما إن يتقاطر الماء ولو قطرة وعند أبي يوسف يجزئ أن يسيل على العضو ولو لم يقطر كذا في شرح الهداية لابن الهمام

 

الفتاوى الهندية (1/ 4)

الأول : غسل الوجه الغسل : هو الإسالة والمسح هو الإصابة . كذا في الهداية. وفي شرح الطحاوي أن تسييل الماء شرط في الوضوء في ظاهر الرواية فلا يجوز الوضوء ما لم يتقاطر الماء ، وعن أبي يوسف - رحمه الله - أن التقاطر ليس بشرط ففي مسألة الثلج إذا توضأ به إن قطر قطرتان فصاعدا يجوز إجماعا وإن كان بخلافه فهو على قول أبي حنيفة ومحمد - رحمهما الله تعالى - لا يجوز ، وعلى قول أبي يوسف رحمه الله تعالى يجوز كذا في الذخيرة والصحيح قولهما. كذا في المضمرات ولم يذكر حد الوجه في ظاهر الرواية .

 

[3] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 23)

وأما آداب الوضوء.......(ومنها) : دلك أعضاء الوضوء خصوصا في الشتاء؛ لأن الماء يتجافى عن الأعضاء.

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 40)

وقال بعضهم: يسيل الماء على عضوه ويدلكه حتى يصل الماء إلى جميعه، والفقيه أبو جعفر رحمه الله مال إلى القول الأول في زمان الشتاء وإلى القول الثاني في زمان الصيف. وروى هشام عن أبي يوسف رحمه الله أنه إذا بل الأعضاء ثلاث مرات يجزىء عن الغسل ثم إذا توضأ مرة واحدة، فإن فعل ذلك لقلة الماء أو للتبرد أو للحاجة لا يكره ولا يأثم، وإن فعل ذلك من غير عذر وحاجة يكره ويأثم هكذا قيل. وقد قيل أيضاً إن اتخذ ذلك عادة يكره. وإن فعل ذلك أحياناً لا يكره.

 

حلبي صغير (ص: 4)

( والدلك ) أيضا سنة دلالة إكمال الفرض في محله

 

الفتاوى الهندية (1/ 93)

( وها هنا سنن وآداب ذكرها المشايخ ) والسنة عند غسل رجليه أن يأخذ الإناء بيمينه ويكبه على مقدم رجله اليمنى ويدلكه بيساره فيغسلها ثلاثا ثم يفيض الماء على مقدم رجله اليسرى ويدلكه . كذا في المحيط .

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]