Category: Beliefs and Practices (Aqeedah)
Fatwa#: 22542
Asked Country: India

Answered Date: Oct 26,2018

Title: Wearing a laccha

Question

Asalamalaikum Wa Rehmatullahi Wa Barkatu..

Is Wearing Laccha(gold ornament of black balls) prohibited for muslim womens?As non-muslims wear it after marriage for theirs good n long lasting relationship with there husband.I know that only Allah is goin to save our relations n not that ornament, but if we wear just as ornament with no other intention is it ok..?Because i have seen most of the muslim womens wear it after marriage, so juz wanna know about it..

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

According to our understanding, laccha is another name for the mangal sutra, which is impermissible to wear, irrespective of one’s intention. You may refer to the following link for our fatwaa on the mangal sutra[1].

http://askimam.org/public/question_detail/40311 

 

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 



[1] In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

mangalsutra is a piece of jewelry that originates from Hindu traditions. It is tied around the neck of the bride by the groom during the wedding rituals. The mangalsutra is a symbol of marriage and it depicts chastity and marital dignity and is said to protect one from evil[1]. A married woman is required to sport the mangalsutra until the demise of her husband, whereby she ought to discard of it, lest she is affected by an evil omen. Each segment of the mangalsutra has its own connotations and implications

As Muslims, we are sensitive to our beliefs. We believe that all good and bad come from Allaah Ta’aala and He alone protects us from evil. Hence, it is necessary to renounce all forms of polytheistic rituals and practices.

Accordingly, it is not permissible to wear the mangalsutra nor is it permissible to sell or purchase such an item[2].

 

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

 

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

 

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 


[1] https://www.culturalindia.net/weddings/wedding-traditions/mangalsutra.html

[2]  سنن أبي داود (4/ 44)

4031 - حدثنا عثمان بن أبي شيبة، حدثنا أبو النضر، حدثنا عبد الرحمن بن ثابت، حدثنا حسان بن عطية، عن أبي منيب الجرشي، عن ابن عمر، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «من تشبه بقوم فهو منهم»

 

الاختيار لتعليل المختار (4/ 150)

كما أن الإتيان بخاصية الكفر يدل على الكفر، فإن من سجد لصنم أو تزيا بزنار أو لبس قلنسوة المجوس يحكم بكفره.

 

لسان الحكام في معرفة الأحكام (ص: 415)

رجل وضع قلنسوة المجوس على راسه قال بعضهم يكفر وقال بعضهم لا يكفر وقال بعض المتأخرين إنه إن كان لضرورة البرد أو لأن البقرة لا تعطيه اللبن لا يكفر

 

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (1/ 698)

ويكفر بوضع قلنسوة المجوس على رأسه على الصحيح إلا لتخليص الأسير أو لضرورة دفع الحر والبرد عند البعض وقيل إن قصد به التشبيه يكفر وكذا شد الزنار في وسطه.

 

الفتاوى الهندية  (2/ 276)

يكفر بوضع قلنسوة المجوس على رأسه على الصحيح إلا لضرورة دفع الحر والبرد وبشد الزنار في وسطه إلا إذا فعل ذلك خديعة في الحرب وطليعة للمسلمين

 

فتاوى قاضيخان (3/ 362)

مسلم وضع على رأسه قلنسوة المجوس قال الشيخ الإمام أبو بكر محمد بن الفضل رحمه الله تعالى لا يكفر بذلك قال رضي الله عنه وهذا الجواب إنما يصح إذا فعل ذلك ضرورة ولا يعتقد أنه يصير به كافرا فإن فعل ذلك وظن أنه يصير به كافرا أو يقصد به الاستخفاف في الدين فإنه يصير كافرا وعن عبد الله بن أبي حفص رحمه الله تعالى أنه قال إن فعل ذلك يريد به تقبيح فعلهم لا يكون كفرا

 

بريقة محمودية في شرح طريقة محمدية وشريعة نبوية (2/ 385)

وذا كشد الزنار على وسطه ووضع العسلي على كتفه عن الخانية سواء باعتقاد أو لا كسخرية ووضع قلنسوة المجوس على رأسه قيل نعم وقيل لا وقيل إن لضرورة كدفع البرد لا وإلا فنعم إلا لخديعة الحرب وللتجارة في دار الحرب يكفر

 

معين المفتي على جواب المستفتي (1/ 219)

ومن تشبه بالكفار عمدا، أو [باللعب أو تزيى بزي النصارى، أو تزنر بزنار النصارى](1)، أو تقلنس بقلنسوة المجوسي، أو دخل بيعة أو كنيسة لزيارتها والتبرك بها أو يتبرك ببعض كبار الكفار لتنسكه بزيادات عبادتهم، أو بشيء من خواص دينهم يكفر، ومن قطع لأئمة الهدى بالجنة كأبي حنيفة ومالك والشافعي فقد أخطأ، وكذا الجنيد وأبو يزيد الشبلي ونحوهم من الصالحين.

 

مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح (7/ 2782)

(وعنه) : أي عن ابن عمر (قال: قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - (من تشبه بقوم) : أي من شبه نفسه بالكفار مثلا في اللباس وغيره، أو بالفساق أو الفجار أو بأهل التصوف والصلحاء الأبرار. (فهو منهم) : أي في الإثم والخير. قال الطيبي: هذا عام في الخلق والخلق والشعار، ولما كان الشعار أظهر في التشبه ذكر في هذا الباب. قلت: بل الشعار هو المراد بالتشبه لا غير، فإن الخلق الصوري لا يتصور فيه التشبه، والخلق المعنوي لا يقال فيه التشبه، بل هو التخلق، هذا وقد حكى حكاية غريبة ولطيفة عجيبة، وهي أنه لما أغرق الله - سبحانه - فرعون وآله لم يغرق مسخرته الذي كان يحاكي سيدنا موسى - عليه الصلاة والسلام - في لبسه وكلامه ومقالاته، فيضحك فرعون وقومه من حركاته وسكناته ; فتضرع موسى إلى ربه: يا رب! هذا كان يؤذي أكثر من بقية آل فرعون، فقال الرب تعالى: ما أغرقناه ; فإنه كان لابسا مثل لباسك، والحبيب لا يعذب من كان على صورة الحبيب، فانظر من كان متشبها بأهل الحق على قصد الباطل حصل له نجاة صورية، وربما أدت إلى النجاة المعنوية، فكيف بمن يتشبه بأنبيائه وأوليائه على قصد التشرف والتعظيم، وغرض المشابهة الصورية على وجه التكريم؟

 

فتاوى دار العلوم ديوبند (اونلاين(

سوال 10725

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.