Fatwa: # 22090
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: Canada
Date: 16th January 2020

Title

The semen leaks out of my pants when sleeping, but there are no traces of it.

Question

Salam.
I am not sure if semen or pre-semen went on my bedsheets and blanket, would it be considered najis? The semen leaks out of my pants when sleeping but the liquid is, not the white portion, if that touches the bedsheets or blanket does it mean it is najis even though there are no traces of it. My semen is never spotted on the bedsheets or blanket, it might have touched it when in liquid form. Hanafi maddhab.

Jazakhallah Khair

 

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful 
As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh

Mazi (Pre-ejaculatation) which is a clear thin fluid and Mani (sperm) which is a white thick fluid are both impure.[1]

 

If you are certain that najāsat (pre-ejaculation or sperm emanated from the private part) soiled the bedsheet irrespective of you seeing the impurity or not, the bedsheet will be regarded as impure. [2]However, by sleeping on a bed\bedsheet that is najas, your cloths will not become impure unless the  najāsat (color or smell) becomes apparent on your clothes. [3] It is best to wash the bedsheet and blanket.

And Allah Ta’ala Knows Best.

Akhyar Uddin 

Student, Darul Iftaa 

Buffalo, New York, USA 

Checked and Approved by

Mufti Ebrahim Desai.

 


 

الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 23) [1]

(وينقضه خروج) كل خارج (نجس) بالفتح ويكسر (منه) أي من المتوضئ الحي معتادا أو لا، من السبيلين

أو لا (إلى ما يطهر) بالبناء للمفعول: أي يلحقه حكم التطهير.

ثم المراد بالخروج من السبيلين مجرد الظهور، وفي غيرهما عين السيلان ولو بالقوة لما قالوا، لو مسح الدم كلما خرج ولو تركه لسال نقض، وإلا لا،

كما لو سال في باطن عين أو جرح أو ذكر ولم يخرج، وكدمع وعرق إلا عرق مدمن الخمر فناقض على ما سيذكره المصنف، ولنا فيه كلام (و) خروج غير نجس مثل (ريح أو دودة أو حصاة من دبر لا) خروج ذلك من جرح، ولا خروج (ريح من قبل) غير مفضاة،

أما هي فيندب

 

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (1/ 7)

اعلم أن المخرج على نوعين سبيلين وغيرهما، أما السبيلان فخروج كل شيء منهما ناقض للوضوء لقوله تعالى {أو جاء أحد منكم من الغائط} [النساء: 43] وهو اسم للموضع المطمئن من الأرض فاستعير لما يخرج إليه، فيتناول المعتاد وغيره، ولقوله - عليه السلام - حين سئل عن الحدث ما يخرج من السبيلين وكلمة ما عامة تتناول المعتاد وغيره خلافا لمالك - رحمه الله - في غير المعتاد، والحجة عليه ما تلوناه وما رويناه وقوله - عليه السلام - للمستحاضة «توضئي لوقت كل صلاة» ودم الاستحاضة ليس بمعتاد

 

رد المحتار (1/ 365)

( وينقضه ) خروج منه كل خارج ( نجس ) بالفتح ويكسر ( منه ) أي من المتوضئ الحي معتادا أو لا ، من السبيلين أو لا ( إلى ما يطهر ) بالبناء للمفعول : أي يلحقه حكم التطهير

 

 

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (1/ 69) [2]

وحاصله أنه شك في الإزالة بعد تيقن قيام النجاسة والشك لا يرفع المتيقن

 

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (8/ 26)

ولو تيقن النجاسة في الثوب الذي صلى فيه: بطل حكم اجتهاده، وأعاد الصلاة؛ لأنه تعقب اجتهاده باليقين

 

غمز عيون البصائر في شرح الأشباه والنظائر (1/ 387)

وحَاصِلُهُ أَنَّهُ شَكٌّ فِي الْإِزَالَةِ بَعْدَ تَيَقُّنِ قِيَامِ النَّجَاسَةِ ، وَالشَّكُّ لَا يَرْفَعُ الْمُتَيَقَّنَ قَبْلَهُ

 

الأشباه والنظائر (ص: 42)

رأى البلة بعد الوضوء سائلة من ذكره يعيد وإن كان يعرض كثيرا ولا يعلم أنه بول أو ماء لا يلتفت إليه وينضح فرجه وإزاره بالماء قطعا للوسوسة وإذا بعد عهده عن الوضوء أو علم أنه بول لا تنفعه الحيلة له انتهى

 

المبسوط للسرخسي (1/ 121)

 (ومن استيقن بالتيمم فهو على تيممه حتى يستيقن بالحدث أو بوجود الماء) للأصل الذي قدمناه في الوضوء أن اليقين لا يزول بالشك

 

الأصل للشيباني ط قطر (مقدمة/ 220)

 فالقياس هنا هو رأي أبي يوسف ومحمد، لأن اليقين لا يزول بالشك

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 190) 3

وإذا نام الرجل على فراش قد أصابه مني ويبس، فعرق الرجل وابتل الفراش من عرقه، إن لم يصب بلل الفراش جسده لا يتنجس جسده، وإن أصاب بلل الفراش جسده يتنجس جسد

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]