Category: Menstruation
Fatwa#: 19641
Asked Country: South Africa

Answered Date: Dec 19,2011

Title: Things women cannot do in her menses

Question

Normally the women periods last for 7 to 10 days in a month before becoming pure (pāk) but if the women bleeds twice or thrice a month due to some problems then what should she do? Which days would be considered as menses and which should she count as bleeding due to inner problems? In this case is it permissible for the husband to come near the wife or is it better not to do intercourse in the bleeding days?

 

How many days gap should be in the duration of two menses cycle?

 

Can the husband touch the rectum of wife with his private part with protection or with finger or can he insert his finger in the rectum during intercourse?

 

Wife is sick and very weak and she is not able to bare the pain of giving birth to more children due to her poor health so is it permissible for her to cut the cervix tube which will stop her from getting pregnant again?

 

Is liposuction permissible in Islam? 

Answer

Answer:

 

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

 

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 

In the state of menses it is not permissible for a woman to:

1)     Touch the Qurān.[1]

2)     Recite the Qurān.[2]

3)     Enter in the masjid.[3]

4)     Perform Tawāf.[4]

5)     Offer Salah.[5]

 

There is a difference between the touching the Qurān and reciting the Qurān:

 

Reciting is impermissible as mentioned above. However, touching the Qurān with such a cloth that is not attached to the hand, for example, handkerchief, etc, will be permissible.

 

If a person is using such a cloth which is attached to the body, for example, hand gloves (as mentioned in the query) or using the side of the shirt, etc, it will not be permissible for him to touch the Qurān.[6]        

 

The academic justification for the above are referred to below for the benefit of the Ulamā.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Zaid Mohammed Shelia,
Student Darul Iftaa

USA

 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
www.daruliftaa.net



[1]  حرمة مس المصحف لا يجوز لهما وللجنب والمحدث مس.. الفتاوى الهندية 1/38 دار الفكر

أن لا تمس المصحف ولا الدرهم المكتوب عليه آية تامة من القرآن ولا اللوح المكتوب عليه آية تامة من القرآن لقوله تعالى:لاَّ يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ(الواقعة: 79) وقد صح عن رسول الله صلى الله عليه وسلّم أنه كتب إلى بعض القبائل:لا يمس مصحف القرآن حائض ولا جنب.. المحيط البرهاني 1/216 دار الكتب العلمية بيروت

و يحرم مسها أي الآية لقوله تعالى لا يمسه إلا المطهرون (الواقعة: 79) سواء كتب على قرطاس أو درهم أو حائط.. مراقي الفلاح 1/61 المكتبة العصرية

حَدَّثَنَا يُونُسُ، قَالَ: أَخْبَرَنَا ابْنُ وَهْبٍ، أَنَّ مَالِكًا حَدَّثَهُ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ أَبِي بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ حَزْمٍ، إِنَّ فِي الْكِتَابِ الَّذِي كَتَبَهُ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعَمْرِو بْنِ حَزْمٍ " أَنْ لَا يَمَسَّ الْقُرْآنَ إِلَّا طَاهِرًا " وَذَلِكَ عِنْدَنَا عَلَى الْمَصَاحِفِ الْمَكْتُوبِ فِيهَا الْقُرْآنُ وَكَذَلِكَ لَا يَنْبَغِي لِلْجُنُبِ وَالْحَائِضِ وَلَا لِلْمُحْدِثِينَ بِالْغَائِطِ وَالْبَوْلِ وَمَا سِوَاهُمَا مِمَّا يَنْقُضُ الطَّهَارَةَ أَنْ يَمَسَّ الدِّرْهَمَ الْمَكْتُوبَ فِيهِ السُّورَةُ مِنَ الْقُرْآنِ حَتَّى يَطَّهَّرُوا وَهَذَا قَوْلُ مَالِكٍ، وَأَبِي حَنِيفَةَ، وَأَبِي يُوسُفَ، وَالشَّافِعِيِّ.. أحكام القرآن الكريم للطحاوى 1/ 118 مركز البحوث الإسلامية التابع لوقف الديانة التركي  استانبول

[2]  حرمة قراءة القرآن لا تقرأ الحائض والنفساء والجنب شيئا من القرآن والآية.. الفتاوى الهندية 1/38 دار الفكر

أن لا تقرأ القرآن عندنا لحديث ابن عمر رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلّم كان نهى الحائض والجنب عن قراءة القرآن.. المحيط البرهاني 1/216 دار الكتب العلمية بيروت

و يحرم قراءة آية من القرآن إلا بقصد الذكر.. مراقي الفلاح 1/61 المكتبة العصرية

[3]  أنه يحرم عليهما وعلى الجنب الدخول في المسجد سواء كان للجلوس أو للعبور.. الفتاوى الهندية 1/38 دار الفكر

أن لا تدخل المسجد قال عليه السلام: لا أحل المسجد لحائض ولا جنب.. المحيط البرهاني 1/216 دار الكتب العلمية بيروت

ويحرم بالحيض والنفاس دخول مسجد لقوله صلى الله عليه وسلم:لا أحل المسجد لجنب ولا حائض وحكم النفساء كالحائض.. مراقي الفلاح 1/62 المكتبة العصرية

[4]  حرمة الطواف لهما بالبيت وإن طافتا خارج المسجد.. الفتاوى الهندية 1/38 دار الفكر

أنها لا تطوف بالبيت للحج والعمرة لأن البيت في المسجد وقد منعت عن الدخول في المسجد.. المحيط البرهاني 1/216 دار الكتب العلمية بيروت

ويحرم بهما الطواف بالكعبة.. مراقي الفلاح 1/62 المكتبة العصرية

[5]   أن يسقط عن الحائض والنفساء الصلاة فلا تقضي.. الفتاوى الهندية 1/38 دار الفكر

الصلاة والصوم ولا يصحان لفوت شرط الصحة.. مراقي الفلاح 1/61 المكتبة العصرية

[6]  إلا بغلاف متجاف عن القرآن والحائل كالخريطة في الصحيح ويكره بالكم تحريما لتبعيته للابس.. مراقي الفلاح 1/61 المكتبة العصرية

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.