Category: Ramadan
Fatwa#: 19624
Asked Country: South Africa

Answered Date: Jun 28,2016

Title: Kaffarah for intentionally broken or missed fast

Question

Do you have to do sixty consecutive days of fasting for a single intentionally broken or missed fast?

What if someone when he was young, but has reached puberty, did not take his deen seriously and broke around thirty fasts intentionally over the years or did not keep some fast intentionally?

Does that mean sixty days of consecutive fast for each broken or missed fast?

Answer

 

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykumwa-rahmatullāhiwa-barakātuh.

If a Muslim deliberately breaks his fast during Ramadan with no justifiable reason in Sharī῾āh, then he has to compensate by paying Kaffārah (expiation) for the sin.

The Kaffārah (expiation) for a broken fast, which is in addition to making up the fast for the missed day is sixty consecutive days. If the sixty days is interrupted without a legitimate Shar῾ī reason, then one has to recommence the sixty days.[1]

If one is unable to fast the sixty days for a legitimate Shar῾ī reason e.g., old age or a chronic illness that makes fasting very hard then the person can do one of the following:

  • Feed sixty poor people two full meals a day
  • Feed one poor person two meals a day for sixty days
  • Give sixty poor people 3.5lbs, or 1.6kgs of wheat, flour, fine flour or its value in cash or feed one poor person for sixty days.
  • Give sixty poor people 7.5lbs or 3.5kgs of dry dates, barley or its value in cash or feed one poor person for sixty days.[2]

All of this is based on one’s average consumption. The food should not be beyond one’s normal amount of consumed food, neither should it be extravagant or inferior.[3]

If a Muslim deliberately misses a fast during Ramadan, this results in compensating for the missed fast by fasting one day ONLY, no Kaffārah (expiation) will occur in this situation.

If more then one fast of Ramadan is broken by eating or drinking or copulating with the spouse, one will be required to compensate with one Kaffārah (expiation) by observing sixty consecutive fast and one qadhā῾.[4]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Zaid Mohammed Shelia,
Student Darul Iftaa

USA

 

Checked and Approved by,
MuftiEbrahim Desai.
www.daruliftaa.net



[1]  فلو أفطر ولو لعذر استأنف إلا لعذر الحيض... رد المحتار على الدر المختار 2/ 412 أيج أيم سعيد

اعلم أن الصيامات اللازمة فرضا ثلاثة عشر سبعة منها يجب فيها التتابع.. وكفارة الإفطار في رمضان.. الفتاوى الهندية 1/ 215 رشيديه

[2]  والكافرة: تحرير رقبة ولو كانت غير مؤمنة فإن عجز عنه صام شهرين متتابعين ليس فيهما يوم عيد ولا أيام التشريق فإن لم يستطع الصوم أطعم ستين مسكينا يغديهم ويعشيهم غداء وعشاء مشبعين أو غداءين أو عشاءين أو عشاء وسحورا أو يعطي كل فقير نصف صاع من بر أو دقيقه أو سويقه أو صاع تمر أو شعير أو قيمته...مراقى الفلاح 380-379 دار القباء

كفارة الفطر: وهي عتق رقبة مؤمنة أو كافرة فإن لم يقدر على العتق فعليه صيام شهرين متتابعين، وإن لم يستطع فعليه إطعام ستين مسكينا كل مسكين صاعا من تمر أو شعير أو نصف صاع من حنطة...الفتاوى الهندية 1/ 215 رشيديه

(قوله ككفارة المظاهر) مرتبط بقوله وكفر أي مثلها في الترتيب فيعتق أولا فإن لم يجد صام شهرين متتابعين فإن لم يستطع أطعم ستين مسكينا... رد المحتار على الدر المختار 2/ 412 أيج أيم سعيد

[3]  وإنما يعتبر حال المكفر في جميع الكفارات... الفتاوى الهندية 1/ 215 رشيديه

[4]  وكفت كفارة واحدة عن جماع وأكل متعدد في أيام لم يتخلله تكفير ولو من رمضانين على الصحيح... مراقى الفلاح 380 دار القباء

ولو تكرر فطره ولم يكفر للأول يكفيه واحدة ولو في رمضانين عند محمد وعليه الاعتماد بزازية ومجتبى وغيرهما... رد المحتار على الدر المختار 2/ 413 أيج أيم سعيد

فإن جامع في رمضانين فقد ذكر في الكسائيات عن محمد - رحمه الله تعالى - أن عليه كفارتين لاعتبار تجدد حرمة الشهر والصوم وأكثر مشايخنا يقولون: لا اعتماد على تلك الرواية، والصحيح أن عليه كفارة واحدة لاعتبار معنى التداخل... مبسوط للسرخسى 3/ 75  

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.