Category: Hadith
Fatwa#: 19387
Asked Country: South Africa

Answered Date: Aug 04,2011

Title: Kindly provide the reference for : Rasulullah [sallallaahu alayhi wasallam] said, ‘There is no Zakaat on stones.’

Question

Kindly provide the reference and status of the following Hadith, Fatwa #  13996 reads as follows:
Rasulullah [sallallaahu alayhi wasallam] said, ‘There is no Zakaat on stones.’
 

Answer

Assalāmu `alaikum Warahmatullāhi Wabrakatuh,

The narration in reference has been established from the tabi`īn. The narration attributed to Nabi (Sallallahu `alayhi wasallam) is for strengthening the fact and not establishing it. Therefore, it is quoted despite the criticism on some narrators. 


نصب الراية لأحاديث الهداية مع حاشيته بغية الألمعي في تخريج الزيلعي - (2 / 382)

الحديث السابع والعشرون : قال عليه السلام: "لا خمس في الحجر" ، قلت: غريب، أخرج ابن عدي في "الكامل" عن عمر بن أبي عمر الكلاعي عن عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "لا زكاة في حجر" ، انتهى. وضعف عمر الكلاعي، وقال إنه مجهول، لا أعلم حدث عنه غير بقية، وأحاديثه منكرة، وغير محفوظة، انتهى. وأخرجه أيضاعن محمد بن عبيد العرزمي عن عمرو بن شعيب به، وضعف العرزمي عن البخاري، والنسائي، وابن معين، والفلاس، ووافقهم عليه في ذلك. وأخرج ابن أبي شيبة في "مصنفه" عن عكرمة، قال: ليس في حجر اللؤلؤ، ولا حجر الزمرد زكاة، إلا أن يكون للتجارة، فإن كانت للتجارة ففيه الزكاة، انتهى.


إعلاء السنن 9/72


التلخيص الحبير في تخريج أحاديث الرافعي الكبير - (2 / 348)

863 - حديث روي أنه صلى الله عليه وسلم قال: "لا زكاة في حجر" ابن عدي من حديث عمر بن أبي عمر الكلاعي عن عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده ورواه البيهقي من طريقه وتابعه عثمان الوقاصي ومحمد بن عبيد الله العرزمي كلاهما عن عمرو بن شعيب وهما متروكان.


التلخيص الحبير في تخريج أحاديث الرافعي الكبير - (2 / 341)

حديث عائشة أنها قالت لا زكاة في اللؤلؤ لم أجده عنها ولكن رواه البيهقي من حديث علي موقوفا أيضا وهو منقطع5 ورواه سعيد بن منصور من قوله عكرمة وسعيد بن جبير وغيرهما.


الدراية في تخريج أحاديث الهداية - (1 / 262)

336 - حديث لا خمس في الحجر أخرجه ابن عدي من رواية عمر الكلاعي عن عمرو بن شعيب عن ابيه عن جده رفعه لا زكاة في حجر وعمر ضعيف وتابعه العزرمي عن عمرو وهو أضعف منه وروى ابن أبي شيبة عن عكرمة ليس في حجر اللؤلؤ ولا حجر الزمرد زكاة إلا أن يكون للتجارة فإن كانت للتجارة ففيه الزكاة موقوف

 

 

And Allah Ta’ala knows Best

Ishaaq E. Moosa

Checked and Approved

Muftī Ebrahim Desai

Daruliftaa
35 Candella Rd, Durban, South Africa

www.daruliftaa.net

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.