Category: Hadith
Fatwa#: 19274
Asked Country: South Africa

Answered Date: May 28,2011

Title: Is the hadith that Allah swt cannot fit in heavens or Earth but in heart of a Mumin - is this mawdoo hadith?

Question

Is the hadith that Allah swt cannot fit in heavens or Earth but in heart of a Mumin - is this mawdoo hadith?

Answer

Assalāmu `alaikum Warahmatullāhi Wabrakatuh,

The famous wording of the quotation in reference is,

Allah Ta’ala says, “Neither can My sky nor My earth contain me, but the heart of My bondsman can contain Me.”

(Maqasidul Hasanah Pg.373, Maktabatul Khanji - Cairo)[1]

Firstly, the meaning implied by these words is that, the heart of a Muslim can be a receptacle (place of storage) to harbor the firm conviction and belief (Iman), the Divine love (Muhabbat) and the true recognition (Ma’rifat) of Allah Ta’ala.

(Maqasidul Hasanah Pg.373, Maktabatul Khanji – Cairo; Majmu’atul Fatawa Ibn Taymiyyah #122, 376, Vol.18)[2]

Furthermore, the above quotation has not been proven to be a Hadith (of Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam) by many reliable authorities of Hadith (Muhadditheen); that is, it is not proven that Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam uttered these words.

(Faydhul Qadeer Munawi Pg.629, Vol.2, Darul Kutubul Ilmiyyah) [3]

It is, however, recorded to be a Historical Narration (Riwayat Israiliyyah), something mentioned in the bygone days; specifically being from the time of Nabi Ya’qoob (Alayhis Salam) till the advent of Islam.

(Israeeliyyat Walmawduaat Fi Kutubit Tafseer Pg.13, Maktabatus Sunnah) [4]

Nonetheless, a Hadith which portrays a similar meaning is found in the authentic books of Hadith.[5] The Hadith reads as follows,

“Allah Ta’ala has receptacles from amongst the people on earth (i.e. receptacles and holders in which Allah’s love and recognition is contained), and His receptacles are the hearts of the pious (Sawliheen)”

(Musnadush Shamiyyeen of Tabrani Pg. 19, Mu’assasatur Risalah)

As a general principle, it would be correct to quote a historical narration if it conforms to something established in our Deen and Shariah. Therefore, it would be quite in order to mention this historical narration since the Hadith shares the same meaning. However, when quoted, not be attributed to Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam).

Since there exists a Hadith implying the same meaning as the historical narration, one should endeavor to narrate the actual Hadith.

And Allah Ta’āla Knows Best

Maulana Zeyad Danka
Student, Darul Iftaa
South Africa

Checked and Approved by,
Muftī Ebrahim Desai.
www.daruliftaa.net

 



[1]990 حديث ( ما وسعني سمائي ولا أرضي ولكن وسعني قلب عبدي المؤمن ) . ذكره الغزالي في الإحياء بلفظ ( قال الله لم يسعني ) وذكره بلفظ ( ووسعني قلب عبدي المؤمن اللين الوادع ) وقال مخرجه العراقي لم أر له أصلا وكذا قال ابن تيمية هو مذكور في الإسرائيليات وليس له إسناد معروف عن النبي ومعناه وسع قلبه الإيمان بي ومحبتي ومعرفتي وإلا فمن قال إن الله تعالى يحل في قلوب الناس فهو أكفر من النصارى الذين خصوا ذلك بالمسيح وحده وكأنه أشار بما في الإسرائيليات إلى ما أخرجه أحمد في الزهد عن وهب بن منبه قال إن الله فتح السموات لحزقيل حتى نظر إلى العرش فقال حزقيل سبحانك ما أعظمك يا رب فقال الله تعالى إن السموات والعرش ضعفن عن أن يسعنني ووسعني قلب المؤمن الوادع اللين ورأيت بخط ابن الزركشي سمعت بعض أهل العلم يقول هذا يعني حديث الترجمة حديث باطل وهو من وضع الملاحدة واكثر ما يرويه المتكلم على رؤس العوام علي بن وفا لمقاصد يقصدها ويقول عند الوجد والرقص طوفوا ببيت ربكم قلت وقد روى الطبراني من حديث أبي عنبة الخولاني رفعه ( إن لله آنية من أهل الأرض وآنية ربكم قلوب عباده الصالحين وأحبها إليه ألينها وأرقها ) وفي سنده بقية بن الوليد وهو مدلس ولكنه صرح بالتحديث ... المقاصد الحسنة ج:1 ص:589

[2] كما صرح بذلك شيخ الإسلام ابن تيمية في مواضع من كتبه ؛ ففي "مجموعة الفتاوى" (18/ 122،376) :

"هذا مذكور في الإسرئيليات ، ليس له إسناد معروف عن النبي - صلى الله عليه وسلم - ، ومعناه : وسع قلبه الإيمان بي ومحبتي ومعرفتي .

وإلا ؛ فمن قال : إن ذات الله تحل في قلوب الناس ؛ فهو أكفر من النصارىالذين خصوا ذلك بالمسيح وحده" .

[3]  وأما حديث ما وسعني أرضي ولا سمائي ووسعني قلب عبدي المؤمن فلا أصل له . فيض القدير للمناوى , 2375

[4] الإسرائيليات: جمع إسرائيلية , نسبة إلى بني إسرائيل ... و بنو إسرائيل هم: أبناء يعقوب , و من تناسلوا منهم فيما بعد ... و حتى عهد محمد ÷.

[5]  و لذلك قال الحافظ العراقى فى تخريج الاحياء "رواه الطبرانى و اسناده جيد" ... رقم الحديث 1799

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.