Category: Food
Fatwa#: 19135
Asked Country: Nigeria

Answered Date: Jan 14,2011

Title: Is it permissible for a Muslim to eat Christmas food?

Question

I’m a Muslim and I reside in an area where there are Christians around us. Every year when the Christians are celebrating Christmas, they normally bring the food they cook on that day. My question is: Is it lawful for a Muslim to eat Christmas food?

Answer

In the Name of Allāh, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.


At the outset, one should know that joining the Christians in celebrating Christmas and doing what the Christians do on that day is absolutely forbidden and is extremely detrimental to one’s iman (faith). In fact, the Jurists have stated that such acts could take a person out of the fold of Islam. The answer given below is only regarding accepting food that a Christian offers to a Muslim on Christmas day and is not about celebrating Christmas:

 

في التاترخانية: قال الشيخ أبو بكر بن طرخان: من خرج إلى النشيدة فقد كفر ، وعلى قياس مسألة النشيدة: الخروج إلى نيروز المجوس والموافقة معهم فيما يفعلون في ذلك اليوم من المسلمين يوجب الكفر ، وأكثر ما يفعل ذلك من كان أسلم منهم ويخرج إليهم في ذلك اليوم ويوافقهم فيصير به كافرا ولا يشعر بذلك. قال في الجامع الأصغر: رجل اشترى يوم النيروز شيئا لم يكن يشتريه قبل ذلك إن أراد به تعظيم النيروز كما يعظمه المشركون كفر ، وإن أراد الأكل والشرب والنعمة لم يكفر. قال صاحب الجامع الأصغر: المسلم أذا أهدى يوم النيروز إلى مسلم آخر شيئا ولم يرد به تعظيم ذلك اليوم ولكن جرى على ما اعتاده بعض الناس لا يكفر ، ولكن ينبغي أن لا يفعل ذلك في ذلك اليوم خاصة ويفعله قبله أو بعده كيلا يكون تشبيها بأولئك القوم
( الفتاوى التاترخانية:
5/354 ، دار إحياء التراث العربي )

 

For a Muslim to accept Christmas food in agreement with the celebration of Christmas or in happiness of the celebration of Christmas or in veneration of Christmas is absolutely forbidden and is extremely detrimental to one’s iman (faith). The Jurists have expressly mentioned that venerating a day that the disbelievers venerate takes one out of the fold of Islam.

If, however, one accepts the food without agreeing to the Christians’ celebration of Christmas and without having any veneration of Christmas, then the food will not be deemed to be haraam and it will be permissible for him to eat the food. This is, of course, if the food itself is not haraam.

However, it is better to not accept Christmas food. Therefore, one should kindly and amicably refuse the food prepared by Christians on Christmas day.

 

في التاترخانية: وما يأتي به المجوس في نيروزهم من الأطعمة إلى الأكابر والسادات من كانت بينهم وبينهم معرفة ذهاب ومجيء فقد قيل: إن من أخذ ذلك على وجه الموافقة لفرحهم يضر ذلك بدينه، وإن أخذه لا على ذلك الوجه لا بأس به، والاحتراز عنه أولى
( الفتاوى التاترخانية:
5/355 ، دار إحياء التراث العربي )

 

والدر المختار: ( والإعطاء باسم النيروز والمهرجان لا يجوز ) أي الهدايا باسم هذين اليومين حرام ( وإن قصد تعظيمه ) كما يعظمه المشركون ( يكفر ) قال أبو حفص الكبير : لو أن رجلا عبد الله خمسين سنة ثم أهدى لمشرك يوم النيروز بيضة يريد تعظيم اليوم فقد كفر وحبط عمله ا هـ ولو أهدى لمسلم ولم يرد تعظيم اليوم بل جرى على عادة الناس لا يكفر وينبغي أن يفعله قبله أو بعده نفيا للشبهة ولو شرى فيه ما لم يشتره قبل إن أراد تعظيمه كفر وإن أراد الأكل كالشرب والتنعيم لا يكفر. زيلعي

وفي الشامية: ( قوله والإعطاء باسم النيروز والمهرجان ) بأن يقال هدية هذا اليوم ومثل القول النية فيما يظهر ط والنيروز أول الربيع والمهرجان أول الخريف وهما يومان يعظمهما بعض الكفرة ويتهادون فيهما
( رد المحتار: 10/520 ، دار المعرفة )

 

( و كذا في فتاوى محمودية في مسألة قبول أطعمة أعياد الهندوس: 18/33 ، ديوبند )

 

And Allāh knows best.

Ml. Faizal Riza
Melbourne
, Australia

Concurred by:

Muftī Abrar Mirza
Chicago
, IL (USA)

Under the Supervision of Muftī Ebrahim Desai (South Africa)

 

________________________________________________________________________

DISCLAIMER – AskImam.org questions

AskImam.org answers issues pertaining to Sharī’ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes.  However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment.  Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.

·         The Shar’ī ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.

·         AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.

·         This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.

·         Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited.  Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.