Fatwa: # 18651
Category: Divorce
Country: Mauritius
Date: 10th May 2010

Title

my question is that if a wife left her husband and she is asking for talaaq. does she need to return the mehr or what is the procedure to be done. the husband does not want to give talaaq, they are living seperately.

Question

my question is that if a wife left her husband and she is asking for talaaq. does she need to return the mehr or what is the procedure to be done.
the husband does not want to give talaaq, they are living seperately.


Answer

 

In the name of Allāh, Most Gracious, Most Merciful


Assalāmu ῾alaykum wa Rahmatullāhi Wabarakātuh

 

At the outset the husband and wife should come to some understanding with regards to their differences. If this is not possible, then both the parties should contact a reliable and a pious upright Aalim from their locality for advice.

The most effective way of reconciliation is to act upon the noble advice of Allah Ta’ala mentioned to us in the Holy Quraan;

وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلاَحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا .[1]

“If you fear a breach between the two of them (i.e. husband and wife) appoint (two) arbitrators, one from his family and the other from hers; if they wish for peace Allah will reconcile them for Allah has full knowledge and is acquainted with all things”

The arbitrators would be appointed from the side of both spouses who would discuss the problem and try to save to marriage through the best of their ability.

However, if the above option does not materialize then one could ask the husband to issue a divorceAlternatively, the wife could propose for a khula[2] where the wife offers to return her mahr or give an exchange in order for the husband to issue a talaq (divorce).[3]

Once the khula is issued a talaq -e-baain (irrevocable divorce) will take place between the two spouses.[4]

In order for the khula to be valid, the husband must agree on the khula. If he does not agree on the khula, it will not be valid. Khula cannot be done unilaterally from the wife.

 

And Allāh Ta῾āla Knows Best
Wassalāmu ῾alaykum 

 

Ml. Luqman Hansrot,
Student Dārul Iftā

Checked and Approved by:
Mufti Ebrahim Desai
Dārul Iftā



[1]   )القران الكريم , سورة النساء / 35(

[2] Khula is when the wife requests a divorce in lieu of returning the mahr to the husband.

[3] باب الخلع  لما اشترك مع الإيلاء في أن كلا منهما قد يكون معصية وقد يكون مباحا وزاد الخلع عليه بتسمية المال أخر عنه لأنه بمنزلة المركب من المفرد وقدما على الظهار واللعان لأنهما لا ينفكان عن المعصية وهو لغة النزع يقال خلعت النعل وغيره خلعا نزعته وخالعت المرأة زوجها مخالعة إذا افتدت منه وطلقها على الفدية فخلعها هو خلعا والاسم الخلع بالضم وهو استعارة من خلع اللباس لأن كل واحد منهما لباس للآخر فإذا فعلا ذلك فكان كل واحد نزع لباسه عنه كذا في المصباح... (البحر الرائق شرح كنز الدقائق, مكتبة رشيدية, ج4, ص70)

 

الخلع إزالة ملك النكاح ببدل بلفظ الخلع كذا في فتح القدير وقد يصح بلفظ البيع والشراء وقد يكون بالفارسية كذا في الظهيرية وشرطه شرط الطلاق وحكمه وقوع الطلاق البائن كذا في التبيين. (الفتاوى الهندية , مكتبة رشيدية, ج 1,ص 488 )

[4]  وحكمه وقوع الطلاق البائن. (تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق ,دار الكتاب ديوبند , ج3 , ص182 )

 لو قال : خلعتك - ناويا الطلاق - فإنه يقع بائنا غير مسقط للحقوق لعدم توقفه عليها . (در المختار ,سعيد , ج 3, ص 440)

والخلع تطليقة بائنة عندنا .(المبسوط , دار الفكر , ج 3 , ص 141)

قوله فإذا فعلا ذلك وقع بالخلع تطليقة بائنة ولزمها المال ) هذا حكم الخلع عند جماهير الأئمة من السلف والخلف...
 (فتح القدير  ,مكتبه رشيدية ,ج 4 , ص 58)

( قوله الواقع به ، وبالطلاق على مال طلاق بائن ) أي بالخلع الشرعي أما الخلع فقوله عليه الصلاة والسلام الخلع تطليقة بائنة ، ولأنه يحتمل الطلاق حتى صار من الكنايات ، والواقع بالكناية بائن . (البحر الرائق شرح كنز الدقائق, مكتبة رشيدية, ج4, ص71)

 فإذا فعلا ذلك وقع بالخلع تطليقة بائنة ولزمها المال لقوله عليه الصلاة و السلام : [ الخلع تطليقة بائنة ] ولأنه يحتمل الطلاق حتى صار من الكنايات والواقع بالكنايات بائن. ( الهداية ,مكتبة شركة علمية ,ج 2 , ص 404)

(احسن الفتاوى , سعيد, ج 5, ص380)

(فتاوى المحمودية , جامعة فاروقية, ج 13 , ص 341)

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]