Fatwa: # 18108
Category: Marriage
Country: India
Date: 15th July 2009

Title

Can a women marry without her parents.

Question

Can a women marry without her parents.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful


Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

 

If a sane adult woman marries without her parents’ consent, then the marriage is valid, although it is not appropriate to do so. 

 

However, if she marries on less than mahr mithl (average dowry of the women in her family) or if she marries someone who is not kufū’ (equivalent in lineage, wealth, religiosity, and occupation), then her parents/guardians have a right to object to the marriage.

 

When a couple gets married and is about to embark on a new lifelong journey, they should do so acquiring the du’ās and blessings of their family members, especially their parents.  If either of the two marry without their parents’ consent, then they might lose the barakah that comes through the sincere du’ās of one’s parents. 

 

وأما ولاية الندب والاستحباب  فهي الولاية على الحرة البالغة العاقلة بكرا كانت أو ثيبا في قول أبي حنيفة وزفر وقول أبي يوسف الأول... الحرة البالغة العاقلة إذا زوجت نفسها من رجل أو وكلت رجلا بالتزويج فتزوجها أو زوجها فضولي فأجازت جاز في قول أبي حنيفة وزفر وأبي يوسف الأول سواء زوجت نفسها من كفء أو غير كفء بمهر وافر أو قاصر غير أنها إذا زوجت نفسها من غير كفء فللأولياء حق الاعتراض وكذا إذا زوجت بمهر قاصر عند أبي حنيفة خلافا لهما...وفي قول محمد لا يجوز حتى يجيزه الولي والحاكم

(بدائع الصنائع، كتاب النكاح، بيان ولاية الندب والاستحباب: 2/513؛ ديوبند)

 

الحرة البالغة العاقلة لوزوجت نفسها من رجل هو كفء لها أو ليس بكفء لها نفذ النكاح في ظاهر رواية أبي حنيفة رحمه الله تعالى وهو قول أبي يوسف رحمه الله تعالى آخرا إلا أن الزوج إذا لم يكن كفؤاً فللأولياء حق الاعتراض

(المحيط البرهاني، كتاب النكاح، الفصل التاسع: 4/61؛ إدارة)

 

قوله ( نفذ نكاح حرة مكلفة بلا ولي ) لأنها تصرفت في خالص حقها وهي من أهله لكونها عاقلة بالغة ولهذا كان لها التصرف في المال ولها اختيار الأزواج وإنما يطالب الولي بالتزويج كيلا تنسب إلى الوقاحة ولذا كان المستحب في حقها تفويض الأمر إليه

(البحر الرائق، كتاب النكاح، باب الإولياء والأكفاء: 3/117؛ المعرفة)

 

(فنفذ نكاح حرة مكلفة بلا) رضا (ولي)...( وله ) أي للولي...( الاعتراض في غير الكفء ) فيفسخه القاضي

قال الإمام ابن عابدين في حاشيته:

قوله ( فنفذ الخ ) أراد بالنفاذ الصحة وترتب الأحكام من طلاق وتوارث وغيرهما لا اللزوم...( في غير الكفء ) أي في تزويجها نفسها من غير كفء وكذا له الاعتراض في تزويجها نفسها بأقل من مهر مثلها حتى يتم مهر المثل أو يفرق (رد المحتار، كتاب النكاح، باب الكفاءة: 3/55-56؛ سعيد)

 

نفذ نكاح حرة مكلفة بلا ولي عند أبي حنيفة وأبي يوسف رحمهما الله تعالى في ظاهر الرواية كذا في التبيين

(الفتاوى العالمكيرية، كتاب النكاح، الباب الرابع: 1/287؛ رشيدية)

 

(فتاوى محمودية، كتاب النكاح، باب ولاية النكاح: 11/497؛ فاروقية)

 

And Allah knows best

Wassalaamu `alaykum

Ml. Abrar Mirza,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]