Fatwa: # 17804
Category: Prayer (Salaat)
Country: India
Date: 6th April 2009

Title

What to do if one forget to join surah after Surah-Fatiha in any Fard(Compulsary) Salaah(Namaz)?

Question

1) What to do if one forget to join surah after Surah-Fatiha in any Fard(Compulsary) Salaah(Namaz) ? Will the sajda sahu will be sufficient in such case ?

2) What should be done with the amount which we get as interest resulting from saving account ? I heard it should be given to poors without the intention of blessings(sawab) , If it is valid then how can we give haraam amount to any of our brother/sister ?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

 

1) Reciting a Surah after Surah Fatiha is wajib (compulsory) in the first two rakaats of the Fardh salaat. As for the second two rakaats of a Fard salaat, it is not wajib (nor Sunnah) to recite a Surah after Surah Fatiha.

If a person forgets to recite a Surah after Surah Fatiha in the first two rakaats of a Fardh salaat, it becomes wajib (compulsory) on him to recite it (a Surah) in the second two rakaats (or the third rakaat in the case of Maghrib) after Surah Fatiha. It is also wajib to do sajdah sahwu at the end. If the person forgets to recite a Surah in the second two rakaats (or third rakaat in the case of Maghrib) as well, then by doing sajda sahwu his salaat will be valid. In both cases, if he did not do sajdah sahwu, he must repeat his salaat.

If it was the imam who forgot to recite a Surah after Surah Fatiha, then when reciting a Surah in the second two rakaats (or the third rakaat in the case of Maghrib), he must recite both Surah Fatiha and the Surah after Surah Fatiha loudly in Maghrib and Isha salaat.

Note: If a person intentionally leaves a wajib (compulsory) act then sajdah sahwu will not be enough. He must repeat the entire salaat. In the case of Sunnah, Nafl and Witr salaat, it is wajib (compulsory) to recite a Surah after Surah Fatiha in all the rakaats.

يجب سجدتان بتشهد وتسليم لترك واجب سهوا وإن تكرر ( نور الإيضاح: ص108 قديمي )

قال في تنوير الأبصار: ولها واجبات وهي قراءة فاتحة الكتاب وضم سورة في الأوليين من الفرض الخ ؛ وقال في الدر المختار: ( ولها واجبات ) لا تفسد بتركها و تعاد وجوبا في العمد والسهو إن لم يسجد له وإن لم يعدها يكون فاسقا آثما الخ ( وضم سورة في الأوليين من الفرض ) وهل يكره في الأخريين؟ المختار لا ؛ وقال في حاشية ابن عابدين: قوله (المختار لا) أي لا يكره تحريما بل تنزيها لأنه خلاف السنة ( رد المحتار: ج 2 ص 186 دار المعرفة )

قال في مراقي الفلاح: (ولو ترك السورة في) ركعة من أولي المغرب أو في جميع  (أولي العشاء قرأها) أي السورة وجوبا على الأصح (في الأخريين) من العشاء والثالثة من المغرب (مع الفاتحة جهرا) بهما على الأصح ويقدم الفاتحة ثم يقرأ السورة وهو الأشبه ؛ وقال في حاشية الطحطاوي:  ( قوله: ولو ترك السورة في ركعة من أولى المغرب الخ ) أي عمدا أو سهوا كما في النهر والمتبادر أنه إذا تركها في الركعتين معا قضى سورة إحداهما فقط لعدم المحل لقضاء الثانية واعلم أنه إذا لم يقرأ في الشفع الأول شيئا يقرأ في الشفع الثاني بفاتحة الكتاب وسورة وجهر بهما في قولهم ويسجد للسهو كذا في الخانية ( قوله : وجوبا على الأصح ) هو ما في التبيين و شروح الهداية وصرح في الأصل بالاستحباب وعول عليه في الفتح و البرهان ثم على القول بالوجوب قيل تجب الفاتحة أيضا وقيل لا قال في البحر و النهر وينبغي ترجيح عدم الوجوب كما هو الأصل فيها ( قوله : جهرا بهما على الأصح ) اختاره صاحب الهداية لأن في الجهر بهما تغيير صفة الفاتحة من المخافتة وهي نفل وفي المخافتة بهما تغيير صفة السورة من الجهر وهي واجبة وتغيير صفة النفل أخف من تغيير صفة الواجب وروى ابن سماعه عن الشيخين الجهر بالسورة فقط وهو اختيار فخر الإسلام قال : وهو الصواب وجعله شيخ الإسلام الظاهر من الجواب وبه جزم في الخانية وصححه التمرتاشي ولا يلزم من ذلك شناعة الجمع بين الجهر والمخافتة في ركعة واحدة لأن السورة تلتحق بموضعها وهو الشفع الأول حكما وقال أبو يوسف : لا تقضى السورة أصلا لأن الواجب إذا فات عن محله لا يقضي إلا بدليل وهو مفقود هنا ( قوله : وهو الأشبه ) لأن السورة شرعت مرتبة على الفاتحة دون العكس كما في الفتح ( حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح: ص 254 العلمية )

2) The amount accumulated as interest through savings account should be given in charity to the poor and needy without the intention of reward.

As for your question: How can we give haram amount to any of our brothers or sisters? The answer is as follows:

If some repulsive or haram amount of money comes in the ownership of someone, it will be compulsory for him to purify his wealth by removing such an amount. There are two possible ways of doing this:

  • By throwing it in the ocean, for example, and thereby, destroying and wasting it.
  • By giving it in charity to the poor and needy without the intention of reward.

From these two, the Shariah has not given permission to destroy wealth. Hence, one should adopt the second method as it is redirecting haram wealth to the correct avenue.

(Aap ke Masaail vol. 6 pg. 234 Maktaba Ludhyanawi)

And Allah Ta'ala Knows Best

Wassalamu Alaykum

Ml. Faizal Riza

Correspondence Iftaa Student, Australia

 

Checked and Approved by:

 

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]