Fatwa: # 17558
Category: Misc. Fiqh
Country: India
Date: 22nd February 2009

Title

Can surahs be recited at the time of mensturation?

Question

Can surahs be recited at the time of mensturation?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

If the entire Surah Fatihah is recited with the intention of dua, or if any other duas in the Quran are recited with the intention of dua and not with the intention of tilaawat (recitation); then it will be permissible and there is no sin in this.

For example, the Dua:

رَبَّنَا آتِنَا في الدُّنْيَا حَسَنَةً وفي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

 "Rabbana aatina fid dunya hasanataw wa fil aakhirati hasanataw wa qinaa adhaaban naar."

and the dua:

رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إنْ نَسِينَا أو أَخْطَأْنَا

Rabbana la tu'aakhidhna in naseena aw akhta'naa. till the end

It will be permissible to read all such verses with the intention of Dua.

(Behisti Zewar, Zam Zam publishers, Pg 96, Vol 1)

  

 ( قوله وقراءة قرآن ) ( قوله بقصده ) فلو قرأت الفاتحة على وجه الدعاء أو شيئا من الآيات التي فيها معنى الدعاء ولم ترد القراءة لا بأس به.

(رد المحتار ،سعيد، ص293،ج1)

 

قوله ( إلا بقصد الذكر ) أي أو الثناء أو الدعاء إن اشتملت عليه فلا بأس به في أصح الروايات

 قال في العيون ولو أنه قرأ الفاتحة على سبيل الدعاء أو شيئا من الآيات التي فيها معنى الدعاء ولم يرد به القرآن فلا بأس به اه واختاره الحلواني

(حاشية على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح ،دار الكتب العلميه، ص142)

 

أما قراءة ما دون الآية نحو ( بسم الله ) و ( الحمد لله ) إن كانت قاصدة قراءة القرآن يكره ، وإن كانت قاصدة شكر النعمة والثناء لا يكره ، ولا يكره التهجي وقراءة القنوت انتهى وغيره لم يقيد عند قصد الثناء والدعاء بما دون الآية ، فصرح بجواز قراءة الفاتحة على وجه الثناء والدعاء .

(فتح القدير ،مكتبه رشيديه، ص149،ج1)

 

 

أما إذا قرأه على قصد الثناء أو افتتاح أمرلا يمنع في أصح الروايات  وفي التسمية اتفاق أنه لا يمنع إذا كان على قصد الثناء أو افتتاح أمر  كذا في الخلاصة  وفي العيون لأبي الليث ولو أنه قرأ الفاتحة على سبيل الدعاء أو شيئا من الآيات التي فيها معنى الدعاء ولم يرد به القراءة فلا بأس به اه  واختاره الحلواني

(البحر الرائق شرح كنز الدقائق،مكتبه رشيديه، ص199،ج1)

 

(فتاوى محموديه،جامعه فاروقيه  ، ص210،ج5)

And Allah knows best

Wassalam u Alaikum

Ml. Luqman Hansrot,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa

Important Posts and Links

Shar'ii stance on Shares and Stocks|Have you prepared your WILL??|Moonsighting - Its that time to sight the moon

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]