Fatwa: # 16709
Category: Prayer (Salaat)
Country: United States
Date: 13th May 2008

Title

Not reciting Ta'awwudh (Aoudhubillah min-asshaytaan ir rajeem) in the first rakat of past salats

Question

If one does not recite Ta'awwudh (Aoudhubillah min-asshaytaan ir rajeem) in the first rakat of past salats, but recites everything else, does qaza salat need to be done for these salats?

I never learned that Zuhr, Asr, the last rakat in 3 Fard Maghrib, and the last 2 rakats in 4 Fard Isha are supposed to be read silently.  Instead I have always recited all my salats (fajr through Isha) in a low audible voice.  Will I have to make up all of my salats where I should have been silent?  In all instances, I prayed alone, not in group settings.

Do the rules of silent salat also apply to sunnah and witr salats when one is alone? If so, how?

If one is alone, no athaan was made, and he just started doing salat.  Will the salat be valid?

In earlier fatwas, you stated that during salats, surahs should be read in the order that they appear in the quran.  Does this ruling apply to different sets of a given salat?  For example, if I read surahs 107 and 108 in 3 fard maghrib, would the only surahs that I can read in 2 sunnah and 2 nafl in that maghrib salat be surahs 109-114?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

1) It is sunnah to read Ta’awwudh, Therefore you would not have to make qada for your past salaah.

وبالسنة ما فعله رسول الله صلى الله عليه وسلم بطريق المواظبة ولم يتركها إلا لعذر كالثناء والتعوذ وتكبيرات الركوع والسجود

)العناية شره الهدهية  ج1    ( 449

 

( قوله : أو ترك فعلا مسنونا ) أي فعلا واجبا عرف وجوبه بالسنة كالقعدة الأولى أو قام في موضع القعود أو ترك سجدة التلاوة عن موضعها وقيد بقوله فعلا ؛ لأنه إذا سها عن الأذكار لا يجب عليه السهو كما إذا سها عن الثناء والتعوذ وتكبيرات الركوع والسجود وتسبيحاتهما إلا في خمسة مواضع : تكبيرات العيد والقنوت والتشهد والقراءة وتأخير السلام عن موضعه .

)الجوهرة النيرة ج1    ( 301

 

أن التعوذ سنة القراءة فيأتي به كل قارىء للقرآن لأنه شرع لها صيانة عن وساوس الشيطان فكان تبعا لها وهو قول أبي حنيفة ومحمد وعند أبي يوسف هو تبع للثناء

)البحر الرائق,شرح كنز الدقائق ج1328 , الناشر دار المعرفة(

 

في فتاوى قاضي خان وحكم السهو في الفرض والنفل سواء كذا في المحيط قال في الفتاوى القعدة بعد سجدتي السهو ليست بركن وإنما أمر بها بعد سجدتي السهو ليقع ختم الصلاة بها حتى لو تركها فقام وذهب لا تفسد صلاته كذا قاله الحلواني كذا في السراج الوهاج وفي الولوالجية الأصل في هذا أن المتروك ثلاثة أنواع فرض وسنة وواجب ففي الأول أمكنه التدارك بالقضاء يقضي وإلا فسدت صلاته وفي الثاني لا تفسد لأن قيامها بأركانها وقد وجدت ولا يجبر بسجدتي السهو وفي الثالث إن ترك ساهيا يجبر بسجدتي السهو وإن ترك عامدا لا كذا التتارخانية وظاهر كلام الجم الغفير أنه لا يجب السجود في العمد وإنما تجب الإعادة جبرا لنقصانه كذا في البحر الرائق ولا يجب السجود إلا بترك واجب أو تأخيره أو تأخير ركن أو تقديمه أو تكراره أو تغيير واجب بأن يجهر فيما يخافت وفي الحقيقة وجوبه بشيء واحد وهو ترك الواجب كذا في الكافي ولا يجب بترك التعوذ والبسملة في الأولى والثناء وتكبيرات الانتقالات إلا في تكبيرة ركوع الركعة الثانية من صلاة العيد

)الفتاوى الهندية ج 1ص128 ,الناشر دار الفكر(

2) Since you had read in a low audible voice, Sajda e sahw was wajib on you at that time, but now due to the time of those salaah being passed there is no qada for your salaah and your salaah will be intact inshallah.

If a salaat which has to be offered silently is offered in a loud voice, sajdah-e-sahw will have to be made irrespective of whether the person is a munfarid or an imam. If an imam performs a salaat which has to be offered aloud, silently, then he will have to make sajdah-e-sahw. But if very little qira'at is made in a loud voice in a silent salaat, which is not sufficient for the salaat to be valid, then sajdah-e-sahw will not be wajib. For example, just one or two words come out aloud, or an imam recites one or two words silently in a salaat that is offered aloud, then sajdah-e-sahw will not be wajib. (Behisti Zewar Pg 190 Vol.2) 39.

 

( والجهر فيما يخافت فيه ) للإمام ( وعكسه ) لكل مصل في الأصح والأصح تقديره ( بقدر ما تجوز به الصلاة في الفصلين . وقيل ) قائله قاضي خان يجب السهو ( بهما ) أي بالجهر والمخافتة ( مطلقا ) أي قل أو كثر ( وهو ظاهر الرواية ) )505 (الدر المختار ج, ص

 

اعلم أن الوجوب مقيد بما إذا كان الوقت صالحا حتى إن من عليه السهو في صلاة الصبح إذا لم يسجد حتى طلعت الشمس بعد السلام الأول سقط عنه السجود وكذا إذا سها في قضاء الفائتة فلم يسجد حتى احمرت وكذا في الجمعة إذا خرج وقتها وكل ما يمنع البناء إذا وجد بعد السلام يسقط السهو الثاني محله المسنون بعد السلام سواء كان السهو بإدخال زيادة في الصلاة أو نقصان منها

)البحر الرائق,شرح كنز الدقائق ج2, ص99 , الناشر دار المعرفة(

3) Yes, the same rulings will apply as above.

4) If a person offers his salaat at home, whether alone or in congregation, then both the adhaan and the iqaamah will be mustahab for him on condition that the adhaan and iqaamah of the musjid of that area or town has already been called out. This is so because the adhaan and iqaamah of the area is sufficient for all the residents of that area.

(Behisti Zewar Pg 122 Vol.2)

والحاصل أن الأذان والإقامة كل منهما سنة في حق أهل المسجد يكره ترك واحد منهما أذانا أو إقامة وأما غيرهم فلا يكونان سنة مؤكدة  قوله ( وندبا لهما ) أي الأذان والإقامة للمسافر والمصلي في بيته في المصر ليكون الأداء على هيئة الجماعة )البحر الرائق,شرح كنز الدقائق ج1280 , الناشر دار المعرفة(

 

سن الأذان والإقامة سنة مؤكدة للفرائض ولو منفردا أداء أو قضاء سفر

 (الناشر دار الحكمة  , 39ص 1 ج, نور الإيضاح)

 

5) Yes, The surahs should be read in the order they appear in the Quraan, but the order should be maintained for that specific salaah only.

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Luqman Hansrot,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]