Fatwa: # 16515
Category: Supplications (Duaas)
Country: South Africa
Date: 30th March 2008

Title

Translation of Jumuha Khutba

Question

Can you provide me the translation of jummah Khutba and the rules regarding it..
Also my brother was marriag to english girl who converted 4 months after they seperated and have been for 5 years. Is the nikah still valid or does he have to give her divorce?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful  

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

1) Firstly, a basic requirement for the validation of a khutbah is that it is carried out after the time has set in. (Fataawaa Alamgiri 1/161 Dar al kutub al ilmiyah, Durr al mukhtaar 2/147 Saeed)

The khutbah should be conducted before the Salah without a great gap between the khubah and Salah. (Ibid)

The khutbah should be attended by a minimum of three adult and sane males. (Radd al muhtaar 2/147 Saeed)

It is sunnah for the Imam to stand on a mimbar and face the congregation while delivering the khutbah. (Fataawaa Alamgiri 1/161,162 Dar al kutub al ilmiyah, Radd al muhtaar 2/149 Saeed)

As for the composition of the khutba, Ulama suggest that the first khutba should consist of the following:

  • Words of praises of Allah  Ta’ala
  • The words of  shahadah
  • Durood on Nabi (sallallahu alayhi wasallam)
  • Words of advise
  • Some dhikr of Allah
  • Some verses of the Quran. 

Thereafter, the Khatib (one delivering the sermon) should sit briefly. Upon standing for the second khutba, the Khateeb should……

·        Praise and glorify Allah

·        Recite some verses of the Quran

·        Send Durood on Nabi (sallallahu alayhi wasallam)

·        Pray for the entire Muslim Ummah

It is also sunnah to recite ta’wwuz silently before the khutbah. (Fataawaa Alamgiri 1/161 Dar al kutub al ilmiyah, Radd al muhtaar 2/149 Saeed) 

It is preferable to make mention of the Khulafa raashideen and the two uncles (i.e. Hamza and Abbaas ra) (ibid, Durr al mukhtaar 2/149 Saeed)

Likewise, to raise the voice while giving khutba is mustahab. (ibid)

The khutbah should be to the extend of the tiwaal e mufassal (i.e the Surahs between Surah Hujurat and Surah Burooj) (Badaa’i as sanaa’i 1/591, (Fataawaa Alamgiri 1/161 Dar al kutub al ilmiyah) It is makrooh to lengthen the khutbah more than this. (ibid)

 

بدائع الصنائع -  )ج 1 / ص 590(

 فمنها : أن يخطب خطبتين على ما روى عن الحسن بن زياد عن أبي حنيفة أنه قال : ينبغي أن يخطب خطبة خفيفة يفتتح فيها بحمد الله تعالى ويثني عليه ويتشهد ويصلي على النبي صلى الله عليه و سلم ويعظ ويذكر ويقرأ سورة ثم يجلس جلسة خفيفة ثم يقوم فيخطب خطبة أخرى يحمد الله تعالى ويثني عليه ويصلي على النبي صلى الله عليه و سلم ويدعو للمؤمنين والمؤمنات ويكون قدر الخطبة قدر سورة من طوال المفصل لما روى [ عن جابر بن سمرة أن رسول الله صلى الله عليه و سلم كان يخطب خطبتين قائما يجلس فيما بينهما جلسة خفيفة ويتلو آيات من ا لقرآن [

در المختار - (ج 2 / ص 148 سعيد)

( ويسن خطبتان ) خفيفتان وتكره زيادتهما على قدر سورة من طوال المفصل ( بجلسة بينهما ) بقدر ثلاث آيات على المذهب وتاركها مسيء على الأصح كتركه قراءة قدر ثلاث آيات ، ويجهر بالثانية لا كالأولى ويبدأ بالتعوذ سرا .ويندب ذكر الخلفاء الراشدين والعمين  

رد المحتار - (ج 1/ ص 149 سعيد)

أي قبل الخطبة الأولى بالتعوذ سرا ثم بحمد الله تعالى والثناء عليه والشهادتين والصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم والعظة والتذكير والقراءة قال في التجنيس والثانية كالأولى إلا أنه يدعو للمسلمين مكان الوعظ قال في البحر وظاهره أنه يسن قراءة آية فيها كالأولى .

الفتاوى الهندية  - (ج 1 / ص161 دار الكتب العلمية)

( وأما سننها فخمسة عشر ) أحدها الطهارة حتى كرهت للمحدث والجنب ( وثانيها ) القيام ، هكذا في البحر الرائق ، ولو خطب قاعدا أو مضطجعا جاز ، هكذا في فتاوى قاضي خان .

( وثالثها ) استقبال القوم بوجهه ( ورابعها ) التعوذ في نفسه قبل الخطبة ( وخامسها ) أن يسمع القوم الخطبة وإن لم يسمع أجزأه ( وسادسها ) البداءة بحمد الله ( وسابعها ) الثناء عليه بما هو أهله ( وثامنها ) الشهادتان ( وتاسعها ) الصلاة على النبي عليه الصلاة والسلام وعاشرها ) العظة والتذكير ( والحادي عشر ) قراءة القرآن ، وتاركها مسيء ، هكذا في البحر الرائق .ومقدار ما يقرأ فيها من القرآن ثلاث آيات قصار أو آية طويلة ، كذا في الجوهرة النيرة ( والثاني عشر ) إعادة التحميد والثناء على الله تعالى والصلاة على النبي عليه الصلاة والسلام في الخطبة الثانية ( والثالث عشر ) زيادة الدعاء للمسلمين والمسلمات ( والرابع عشر ) تخفيف الخطبتين بقدر سورة من طوال المفصل ويكره التطويل ( والخامس عشر ) الجلوس بين الخطبتين ، هكذا في البحر الرائق ............

وذكر الخلفاء الراشدين والعمين رضوان الله تعالى عليهم أجمعين مستحسن ، بذلك جرى التوارث ، كذا في التجنيس ويكره للخطيب أن يتكلم في حال الخطبة إلا أن يكون أمرا بمعروف ، كذا في فتح القدير .

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Ismail Moosa,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]